לתרומות לחץ כאן

אמירת קדיש על שני נפטרים

סבי נפטר לפני כחודש ואין מי שיגיד עליו קדיש. קיבלתי היתר מהוריי שאני יכול להגיד עליו קדיש, אך בגלל שלוקח לי יותר זמן להתפלל את תפילת העמידה מהציבור, אינני יכול להספיק להגיד את הקדיש. ישנה אפשרות לשלם לבנאדם שיגיד קדיש לסבי, אך הוא אומר גם למשפחה שלו.. ככה שהוא לא אומר את הקדיש רק בשביל סבי. וישנה אפשרות שאני משלם לאדם אחד אחר שהוא יגיד קדיש רק לסבי אך התשלום הרבה יקר משמעותית. השאלה היא, האם אפשר לתת לאדם שכרוך במחיר יותר זול אבל הוא אומר את הקדיש גם למשפחתו, או שזה ממש משמעותי בשמיים וצריך לשכור בכל מחיר את האדם שממש מייחד את הקדיש לסבי?

שאלה שנייה, כשיוצא לי להגיד את הקדיש, אני (הנכד שקיבלתי היתר מהוריי) יכול להגיד קדיש בנוסף לבנאדם ששכרתי אותו למשך השנה?

תשובה:

שלום רב

ראשית אני רוצה לציין, שאמירת הקדיש על ידי הבן או הנכד חשובה לאין ערוך מאמירתו על ידי אדם אחר, וכמובא בשו"ת בנימין זאב סי' שעו שעיקר תיקון הקדיש הוא שצאצאיו של הנפטר מקדשים את שמו ברבים. לכן, יש לשקול להזדרז מעט בתפילה כדי להספיק לומר קדיש, כמובן אם זירוז זה אינו מבטל את הכוונה בתפילה.

לעצם הענין, מסברא נראה שכיון שסגולת אמירת הקדיש לעילוי נשמת הנפטר היא שמחמתו בא אדם ומרבה כבוד שמים ברבים, אם בלאו הכי אותו אדם אומר קדיש חסר קצת במעלה זו. וכן כתב בשו"ת אגרות משה יו"ד סי' רנד, שמי שמשכיר עצמו לשני אנשים, יאמר קדיש אחד לכל אחד מהם [ויאמר לה מתחילה שאינו מתחייב לומר עבורם את כל הקדישים]. אולם אם הדבר כרוך בהוצאה מרובה ניתן לתת למי שבלאו הכי אומר קדיש, וכפי שהובא בבאר היטב סי' קלב בשם הכנסת יחזקאל לגבי אדם האבל על אביו ואמו גם יחד, שזכרון אחד עולה לכאן ולכאן. וע"ע שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' קמד.

כמובן, גם כאשר אתה שוכר אדם שיאמר קדיש תמיד תוכל לומר גם קדיש בעצמך ותועיל בזה לעילוי נשמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל