לתרומות לחץ כאן

אמירת קריאת שמע עם הציבור / אמירת קדיש ספרדי בבית כנסת אשכנזי

שלום
לגבי פרטי דיני שמע בציבור:
1)האם צריך להגיד את כל שלושת הפרשיות כאשר אני לא נמצא איתם באותו מקום בתפילה או מספיק להגיד שמע ישראל ה'…?
2)באם אני נמצא די קרוב להיכן שהציבור אוחז האם אני עדיין מחויב להגיד איתם שמע או פשוט אני אגיד כשאגיע לשם?
3)אם אומר שמע כרגע האם אח"כ כשיגיע לשמע בסדר השלמותיו האם צריך לומר שוב?
שאלה נוספת:
האם ראוי שספרדי יגיד את הוספותיו בקדיש כאשר מתפלל בביהכנ"ס אשכנזי?
תודה וישר כח על האתר המדהים

תשובה:

שלום רב

1. די באמירת פסוק ראשון וברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, כמבואר בשו"ע סי' סה סעי' ב, במשנה ברורה שם הביא בשם הגר"א שיש לקרוא את כל הפרשיות, וכבר כתבו בערוך השולחן שם ובאגרות משה ח"ג סי' פט שאין המנהג כדבריו. כאשר אדם מצוי במקום שאסור לו לדבר, כמו ברכות קריאת שמע, יניח ידיו על עיניו וימשיך בתפילתו, ולא יקרא עם הציבור את שמע.

2. אין הבדל.

3. צריך לחזור ולקרוא כסדר עם הברכות ובצירוף שלושת הפרשיות.

4. מנהג העולם הוא שאומרים קדיש כפי מנהג המקום, כך ראוי, כפי שבכל ענין וענין החלקים הציבוריים של התפילה נעשים כמנהג המקום. חידוש מיוחד ראיתי בזה בשם הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, שאמר, שאמירת ויצמח פורקניה ויקריב משיחיה היא חלק מגוף הקדיש, ולא ניתן לוותר על כך [אלא במקום שיש חשש של לא תתגודדו, דבר שאינו מצוי כיום כמעט בארץ ישראל שיש בה קיבוץ גלויות כידוע], אולם, התוספות בסוף הקדיש לאחר דאמירן בעלמא אינן אלא מנהג ואין לאומרן בבית כנסת אשכנזי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל