לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין העונים אחר ברכות הש"ץ אנשים שנמצאים מחוץ לחדר

אם יש בחדר א' י' אנשים. וחלק מהם [לדוגמא 2] אינם יכולים לענות. ובחדר אחר הסמוך יש שני אנשים ששומעים ועונים האם מצטפרפים למנין. במילים אחירות האם הט' עונים הם צ"ל ה'עדה'?

תשובה:

שלום רב

יש להפריד בין עצם קיומו של מנין לצורך שיהיו עשרה אנשים עונים. שכן, לגבי קדיש וקדושה וכיוצא בזה לא צריך כלל שיהיו עשרה עונים, ואם יש שישה עונים והשאר עדיין מתפללים אין בכך כל בעיה כמבואר במשנה ברורה סי' נה סעי' ו [ויש מקילים אפילו כשאחד מהם ישן. אולם, לענין חזרת הש"ץ יש הלכה מיוחדת שצריך שיהיו עשרה עונים [אף בזה יש מחלוקת בין הפוסקים אלא שכך נקט השו"ע בסי' קכד סעי' ד שאם אין תשעה העונים אמן אחריו קרוב ברכותיו להיות לבטלה].

כיון שכך, נראה לי שניתן לעשות עצה זו, שאם יש עשרה אנשים בבית הכנסת אף שלא כולם עונים אחריו אמן אלא שישה בלבד, לצרף עמהם את האנשים שבחדר הסמוך, כיון שבאופן זה גם הם נחשבים כמתפללים במנין [כשרואים אלו את אלו] ולענין הצורך לענות אחריו אמן די בכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל