לתרומות לחץ כאן

מה המשמעות של עצה או ברכה של צדיק?

האם יש עיניין לקבל ברכה ועצה מאדם המוחזק לצדיק,ירא שמים ותלמיד חכם, בעיניין שהאדם מתלבט בו לאחר ששקל אותו רבות ועדיין אין לו פתרון ששלם איתו ומקננות בו ספקות(לאו דווקא עניין דתי אך עניין די מכריע בצומת דרכים) ולסמוך על העצה בלב שלם ולגמרי ללכת עם זה ,
1) האם זה באמת יכול לעזור ויש עיניין כזה וזה באמת פועל ועוזר בשמיים,
2)ואו שהאדם צריך לסמוך על שיקול דעתו ולא להסתמך על מישהו אחר צדיק ככל שיהיה?
האם ברכה מאדם כזה לבריאות והצלחה בפרנסה ולזכות לשמחה וכד' יכולה באמת ממש להתקבל(כמו שאומרים שיש כמה דברים שקורעים גזר דינו שלאדם תשובה תפילה צדקה וכו אז גם דבר כזה יכול באמת לעשות רושם כזה ולהביא ישועה לאדם) למרות שהאדם לא כ"כ צדיק אבל גם בעצמו מתפלל על זה, או שזה פשוט עוד משהו שיכול לעזור?.

תשובה:

שלום רב.

אין ספק שכדאי מאוד להוועץ עם רבנים תלמידי חכמים בעניני החיים, שכן כבר אמרו חכמים "כל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל". אלא שצריך לדעת כיצד לעשות זאת. נטילת עצה אינה סגולה… צריך להציג בפני הרב את כל צדדי הבעיה כדי שיוכל לשקול היטב על פי כל פרטיה, וכך יוכל לומר את דעתו דעת תורה. יש ענין מיוחד ליצור קשר עם רב מסויים המכיר אותך את אורח חייך ולבטיך, שעל ידי כך יוכל לייעץ באופן מדוייק יותר, מעלה זו עדיפה על פני התוספת ברמתו הרוחנית של הרב. כלומר, עדיף ליצור קשר עם יהודי כזה שהוא תלמיד חכם וירא שמים יותר מליטול עצה מאחד מגדולי הדור שאתה יודע שלא תצליח להביע את שאלתך בפניו כראוי. כמובן קבלת ברכה מצדיקים היא דבר עצום, אני עוסק כרגע בענין קבלת עצה.

אלא שכאן יש נקודה חשובה. יש שני מדדים עיקריים בענין קביעת זהותו של הרב איתו מתייעצים: 1. הוא אינו נוטל כסף מאנשים! 2. הוא מוחזק כתלמיד חכם מופלג בתורת הנגלה!!! בזמנינו מצויים לצערנו שרלטנים רבים המחזיקים עצמם למקובלים ובבות ונביאים וכו' וכו'… יש להתרחק מכאלו אנשים תכלית הריחוק! על העצה להיות שכלית ומנומקת, לא דברי נבואה ולא ראייה בכף היד ושאר מרעין בישין.

ברכה מאדם צדיק בודאי יכולה להתקבל בשמים, וכפי שאמרו חז"ל צדיק גוזר והקב"ה מקיים, אלא שחובה לדעת שאנחנו לא יודעים חשבונות שמים, ברכה של צדיק יכולה להמתיק את הדין, אולם כאשר מזדמן לאדם נסיון שהוא תפקידו עלי אדמות או שהוא לטובתו אף שאין הדבר ניכר כרגע וכו', הדבר יתקיים למרות ברכתו של הצדיק ואין בזה כמובן כדי לערער את אמונתנו בקדושת התורה ולומדיה. חכמים כבר אמרו: "מי שיש לו חולה בביתו ילך אצל חכם ויתפלל עליו".

בהצלחה רבה וכל הישועות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל