לתרומות לחץ כאן

ריבית בתשלום יתר מחמת שחסר עודף

גיסי קנה עבורי מעיל בשווי 70 ש"ח בחו"ל.
אם אני משלם לו 80 [הבאתי לו שטר של 100 והיה לו 20 עודף] זה נחשב ריבית כאילו הבאתי לו יותר?
ניתן לראות בכך כתשלום עבור טרחה שלו שהלך לחנות וקנה עבורי?
במקרה הספציפי הזה – היינו סוף שבוע במלון וסוכם בין 4 אחים [אשתי ושלושת אחיה] כי כ"א יקנה דברים ויביא למלון [ממתקים, פיצוחים עוגות וכו'] אז גיסי אמר לי שבדרך אגב אנו חייבים לו עוד 10 ש"ח מיתר הדברים ולכן לקח 80 ש"ח בגין המעיל.
האם יש כאן חשש ריבית?
תודה

תשובה:

שלום רב,

אין שום חשש ריבית. בכל מקרה שסביר לומר שהתוספת היא בגלל סיבה אחרת ולא בגלל התשלום מראש, אין איסור ריבית.

מקורות:

עיין בשו"ע יו"ד סי' קס סעיף ד שאסור להוסיף יותר בשעת פרעון ההלוואה, ורק בדרך מקח וממכר מותר. אבל במקרה זה שהשליח אינו רק מלווה אלא גם טורח בשליחות, והטרחה בשליחות חשובה יותר מאשר הריווח של המתנת מעות, פשוט שאין לתלות את התוספת בגלל ההלוואה אלא בגלל השליחות.

במקרה של פרעון הלוואה כאשר אין למלווה עודף, עיין בשו"ת מנחת יצחק ח"ט סי' פח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי מה שכתבת. בשו"ע הרב הלכות ריבית סעיף ח גם כן מתיר הוספה במקח וממכר בשעת פירעון עם כוונה בלב עבור המתנת מעות. ורק אם מפרש עבור המתנת מעות אם שניכר שהוא עבור כן, אסור.

    בכל מקרה, בנידון השאלה, הכוונה אינה עבור המתנת מעות וגם לא יעלה על דעת שהתופסת היא בשביל כן, ומותר לכל הדעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל