לתרומות לחץ כאן

תשובה על גזל מלפני כעשר שנים

כבוד הרב שלום , אני היום בת 26 ולפני כעשר שנים כאשר הייתי נערה צעירה לצערי הייתי במקום מאוד לא טוב וגנבתי כסף ממישהי מסוימת וכמו כן גנבתי בגדים ממספר חנויות… עשיתי תשובה לפני המון זמן והאמת שדי שכחתי מהדברים ופתאום לאחרונה נזכרתי בעוונותי בעקבות כך שזיווגי עדיין לא הגיע ואני חוששת שאולי זה מה שמעכב אותו, חטאי מהעבר… יתכן דבר כזה? כמו כן, כיצד עליי לפעול בכדי לתקן את העוול מבלי שאצטרך לחשוף את זהותי בפני אלה שגזלתי מהם?.. למשל חנות הבגדים כיצד אוכל להחזיר לה? אינני גם זוכרת באילו סכומים מדובר…. תודה רבה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אכן ייתכן שעוון זה מעכב למצוא את הזיווג הנכון. כל עבירה יוצרת מלאך מקטרג שמונע לקבל את הטוב, במיוחד עוון גזל שמקטרג. יהי רצון שלאחר שתתקני עוון זה תמצאי את זיווגך בקרוב.

לגבי סכום הכסף שנגנב, את יכולה לשלוח לה את הכסף גם מבלי להזדהות. עדיף אם השליח יבקש גם מחילה בשליחותך מבלי לגלות את זהותך.

לגבי החנויות, את צריכה ליצור קשר (אפשרי גם מבלי להזדהות) עם כל אחד מבעלי החנויות שאת מסופקת שמא גנבת מהם ולנסות לבקש שימחלו לך או להתפשר איתם. אם יש חנויות נוספות שאת לא זוכרת יש לתת צדקה לארגון חסד שמטיב עם כלל הציבור כמו יד שרה או עזרה למרפא.

מקורות:

במדרש ויקרא רבה (לג, ג) כתוב שגזל מקטרג בראש כל העוונות.

לעניין אם אינו יודע את סכום הגניבה עיין בשו"ע חו"מ סי' עה סעיף יח שמביא שתי דעות ובש"ך שם ס"ק סז שמשמע שבגזל יש חיוב להתפשר.

לעניין אם מסופק ממי גזל עיין שם סי' שסה סעיף ב וסי' שסו סעיף ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל