לתרומות לחץ כאן

הגדרת האיסור לא תחמוד

יש לנו בבית ספר עבודה בנושא לא תחמוד, שאלתי היא כולנו רוצים דברים שאין להם, האם זה אומר שאנחנו עוברים על לא תחמוד?

תשובה:

שלום רב.

האיסור של לא תחמוד אינו אמור באופן שאנחנו חומדים משהו בלב, אלא דוקא כאשר אנחנו מפעילים לחץ על בעל החפץ למוכרו לנו או יתנו במתנה. אלא שגם כאשר אדם רק מתכנו בליבו כיצד יפעל להשיג את החפץ הזה שאינו שלו, הוא כבר עובר באיסור של לא תתאווה. כמו כן, איסור זה אמור דוקא לגבי חפץ של אדם פרטי שאינו עומד למכירה. כאשר אדם חומד חפץ הנמצא בחנות ורוכש אותו לעצמו הוא כמובן אינו עובר בכך כל איסור.

יתר על כן יש שכתבו, שהאיסור אינו אלא באופן שהוא מפעיל לחץ על בעל החפץ שיתנו לו, בהפצרות חוזרות ונשנות, אולם אם רקמבקש ממנו פעם אחת אין בכך איסור.

מקורות:

על ההבדל הנ"ל בין לא תחמוד ללא תתאווה,] ראה רמב"ם הל' גזילה ואבדה פ"א הל' ט – י. וע"ע שו"ע חו"מ סי' שנט סעי' י. על כך שהאיסור הוא רק בהפצרה חוזרת ונשנית, ראה שערי תשובה שער ג אות מג. בס' החינוך החמיר עוד יותר, ולדעתו, אם אדם מתמיד בקנאה ומהרהר תמיד אותו חפץ שחושק בו, הוא עובר בלא תתאווה גם כאשר אינו חושב אודות דרכים להשגתו. ובאבן עזרא שמות כ יד נראה, שבאופן זה הוא עובר גם בלא תחמוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל