לתרומות לחץ כאן

קיבל ירושה שעפ"י דין מגיע לקרוב משפחתו שאינו מודע לכך

סבתי ירשה מאביה לפני שנים רבות תפילין וטלית מאביה המנוח. בזמנו אחיה היחיד של סבא שלי היה בחיים, וכיום הוא כבר אינו, ובנו היחיד שנותר (האחיין של סבתא) נשוי לגויה וחי בחו"ל.

שאלתי היא האם מותר לה לתת לי את הטלית והתפילין היות וכאשר אביהם נפטר אחיה היה בחיים ואם כן הוא זה שאוטומטית ירש הכל?

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שסבתך ירשה את התפילין שלא כדין, מאחר שהיה לה אח. (בשאלה כתוב "אחיה היחיד של סבא שלי, אבל אני מבין שהכוונה לאח של סבתא).

ואם כך, אכן כל הירושה שלו. אולם אם הם עשו צו ירושה בביה"ד, אתה יכול להיות רגוע משום ששם עושים קנין על הכל וממילא הירושה שקיבלה סבתא שלך היא שלה במתנה. אולם אם הצו ירושה על ירושת אביהם, נעשה בביהמ"ש, אז אכן הירושה שייכת עפ"י דין לאח, וממילא היום לבנו.

אמנם בודאי הוא התייאש מזה, אבל לכאורה דינו כדין יאוש שלא מדעת, שאינך זוכה בזה. (זכור לי שפעם ראיתי תשובה של הגר"מ שטרנבוך שליט"א שכתב בסגנון אחר, ואיני וזכר מדוע הוא טען שניתן להשאיר את הירושה אצלך. אבל לא מצאתי עכשיו). בכל אופן, עד שאני לא רואה סברא אחרת, לכאורה הדין ברור שיש כאן יאוש שלא מדעת.

סביר להניח שאם תפנה לבן דוד, הוא יסכים להשאיר את התפילין אצלך, לצערינו אין לו צורך בהם…

בהצלחה

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. במידה ואחיינה של סבתי מודע במשך השנים לתפילין והטלית ועדין לא יצר קשר במטרה לקחת אותם (הם היו בקשר במהלך השנים, רק לא לאחרונה, והוא לא דרש את התפילין) האם זה משנה את התמונה?

  2. זה לא משנה את התמונה, משום שהוא סבור שהתפילין אינם שלו. לכן עדיף לומר לו שעפ"י בעצם זה שלו, ואתה מבקש שישאיר אותם אצלך, אני מניח שהוא יסכים.

  3. תודה, רק בירור אחרון…בתגובה הראשונה כבודו כתב ש"זה לא משנה את התמונה משום שהוא סבור שהתפילין אינם שלו". מזהמשתמע לי שאם סבתי אמרה לו שהתפילין שלו ושיבוא לקחת אותם והוא עדין לא בא, זה מתיר לה לתת אותם במתנה למישהו אחר? האם היתה צריכה להגיד לו במפורש "על פי ההלכה התפילין שלך" ?

  4. זה שהוא עדיין לא בא לקחת, זה לא אומר שהוא נותן לה את זה במתנה. צריכה להיות אמירה מפורשת כדי שזה יועיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל