לתרומות לחץ כאן

קשר של תפילין של יד שסיומו נעשה על ידי קטן

שאלה.
תפילין שקטן שיחק עם קשר היו"ד שבתפילין של יד והתיר את סוף הקשר [דהיינו לא את כל הקשר, אלא רק הסוף של הקשר-איפא שהרצועה יוצאת קצת ומסתיימת, והתיר את החלק הזה ,אבל כל שאר הקשר-עיקר הקשר לא נגע בו] וחזר וקשרו.
א' האם צריך גדול לחזור ולקשרם לשמה.
ב' מי שהניח תפילין אלו האם זה נחשב כתפילין פסולות וצריך לחזור ולהניח תפילין אחרות לפני השקיעה או שבשביל היום בדיעבד זה כשר.
בתודה מראש.

תשובה:

שלום רב.

אכן שאלתך מענינית מאוד, כיון שבהרבה מקומות מצינו שהאות יו"ד היא נקודה [בלא רגל ימנית] וממילא היה מקום לומר, שאע"פ שאנו מקפידים לעשות לה רגל ימנית [בדמות אותו סוף הקשר שנעשה אצלך על ידי קטן] בדיעבד אין צורך בכך. אולם, שאלתי שאלה זו את הרב הגאון מנחם יהודה גרוס רב לישכת הקודש המתמחה זה שנים בהלכות תפילין, והורה לי בשם הגאון רבי יעקב מאיר שטרן בעל מחבר ספר משנת הסופר ועוד מגדולי ההוראה שקשר זה פסול כשאין בו את הירך הימנית, וממילא גם אם נעשה אותו סיום הקשר על ידי קטן הרי הוא פסול ויש לחזור ולהניח תפילין פעם נוספת לאחר תיקון הקשר על ידי גדול שעשאו לשם קדושת תפילין.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב

    כאשר חלק מהקשר לא נעשה לשמה בהחלט, למשל על ידי שוטה, האם צריך להתיר מאה אחוז של הקשר ולקשור שוב, או צריך לעשות כך רק על החלק הנקשר לא לשמה ? תודה לרב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל