לתרומות לחץ כאן

אדם שמאחר זמן תפילה כיצד יתפלל?

אדם שהתעורר בימים אלו בשעה תשע וחצי לדוגמא,או בשאר ימות השנה בשעה קצת מאוחרת, האם מתפלל את כל התפילה רגיל, או שיש דברים שעליו לדלג/להגיד בלי ברכה/וכדומה?(ברכות השחר,פסוקי דזמרה,ברכה של ברוך שאמר או ויברך דוד, אחר העמידה וכו')

תשובה:

שלום רב.

אדם זה למרבה הצער הפסיד מצוה דאורייתא של קריאת שמע [הקורא קריאת שמע לאחר זמנה כקורא בתורה, ואינו יוצא ידי חובה בקריאה זו כלל! הסיבה לכך שאומרים קריאת שמע גם לאחר זמנה היא כדי לעמוד לתפילה מתוך דברי תורה]. אולם, ברכות קריאת שמע אומרים עד עבור זמן תפילה, ויש שהקלו בכך עד חצות היום, ובפרט כשאירע הדבר באונס שלא התעורר משנתו במועד.

במקרה שהזכרת, אני מניח שאותו אדם גם לא יספיק להתפלל לפני זמן תפילה שזמנה רבע שעה מאוחר יותר ב9:45 בקירוב. וממילא הפסיד גם את המצוה של תפילת שחרית [אמנם גם לאחר זמנה יש לו להתפלל, אולם אין היא נחשבת תפילת שחרית]. לכן, כל יהודי שיראת ה' מפעמת בו זה פשוט לא קורה לו. כמה טירחות ויגיעות אדם מתיגע כדי לקיים מצות מצה ומצות שופר וסוכה. צריך לדעת שמצות קריאת שמע אינה נופלת מהם בחשיבותה, וכדאי לעשות כל מאמץ כדי לקיימה כתיקונה.

אדם שהתעורר דקות מספר לפני זמן קריאת שמע [הזמן המאוחר היום הוא 8:52] יזדרז ליטול ידיו מיד, יאמר ברכות התורה ויקרא קריאת שמע בלא תפילין ושלא על סדר התפילה, העיקר שלא יחמיץ מצוה זו לגמרי. כ

כמו כן, אם הוא רואה שכדי להספיק להתפלל תפילת העמידה לפני שיחלוף זמן תפילה הוא צריך להתפלל ביחידות ובדילוגים, ישה זאת, ויאמר ברוך שאמר אשרי ישתבח ומשם ואילך עד שמונה עשרה. אולם לא ידלג ברכות קריאת שמע כיון שגם הם זמנם עד זמן תפילה.

ברכות השחר ניתן לומר כל היום.

מקורות:

ראה שו"ע סי' פט סעי' א, משנה ברורה סי' מו ס"ק לב, על החובה לדלג כדי להספיק תפילה במועדה ראה משנ"ב סי' ע"א ס"ק ד, וסדר הדילוג בסי' נב. על ברכות השחר, ראה פרי חדש סי' מו שזמנם כל היום אלא שהטוסיף שאין כן דעת המגן אברהם. ובשו"ע הרב שם ביאר כוונתו, שלעולם הכל מודים שניתן לאומרם כל היום, אלא שנחלקו אם זמנם לכתחילה כל היום, או שלאחר זמן תפילה הן נאמרות מין תשלומין בלבד. ונפקא מינה בזה לענין אדם שהיה אונן בארבע השעות הראשונטות של היום, אם חייב להשלים ברכות אלו אחר כך, שכן דין תשלומין אינו אמור אלא למי שהיה מחוייב במצוה בזמנה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום הרב

    אם כבר עבר זמן תפילת שחרית ולא התפללתי אבל עדיין לא הגיע זמן מנחה אלא רק עבר זמן שחרית אני עדיין יכול להתפלל עמידה של שחרית?

  2. בענין זה הביא המשנה ברורה מחלוקת אחרונים ולמעשה יש להחמיר ולא להתפלל.
    משנה ברורה סימן פט ס"ק ז
    (ז) ואחר חצות – משמע מלשון הר"ב דאפילו תיכף אחר חצות אסור להתפלל שחרית ואדלעיל קאי בין עבר במזיד או טעה בשוגג ויש מקילין בהחצי שעה שאחר חצות ולדינא משמע מפמ"ג ודה"ח שאין לזוז מפסק הר"ב וכן משמע מביאור הגר"א דבאמת כבר הגיע זמן מנחה שמתחלת מתחילת שבע אלא מטעם שאין אנו בקיאים ושמא יבוא לטעות וע"כ אסרו חז"ל ע"כ כששגג או נאנס ולא התפלל קודם חצות ימתין אחר חצות חצי שעה (דהיינו כדי שיגיע זמן תפלת מנחה) ויתפלל מנחה ואח"כ שחרית בתורת השלמה ולא להיפך וגם דוקא בשגג או נאנס אבל במזיד אין לו תקנה כמו שיתבאר כ"ז בסימן ק"ח. אמנם בדיעבד אם התפלל שחרית בחצי שעה זו שאחר חצות יצא וא"צ להתפלל שנית [דה"ח עי"ש עוד] ועיין בחידושי רע"א מה שכתב בשם הצל"ח בענין זה:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל