לתרומות לחץ כאן

זמן ברכות השחר ותפילת שמונה עשרה / תפילה במקום שיש ריח לא נעים

שלום רב וחג שמח ,
לפעמים קשה לי לקום בבוקר , עד מתי אפשר להגיד ברכות השחר ותפילת עמידה ? היום קמתי ב-11 ולא התפללתי לצערי ויש לי כמה שאלות ….
1. האם אפשר להתפלל בחדר שינה (שבו גם מתלבשים) כי אין לי מקום אחר ?
2. אחותי הקטנה מרטיבה לפעמים ויש ריח לא נעים , האם אפשר להתפלל בחדר עדיין ? אין לי מקום אחר בסלון יש רעש מטלוויזיה וגם כולם נמצאים שם כך שיש הפרעות … האם אפשר להתפלל שם (בסלון) ?
3. האם מותר להתפלל מול התריסים שהם פתוחים ? והאם מותר שהזכוכית סגורה ?
4. עד איזה שעה אפשר להתפלל תפילת עמידה ? ועד איזה שעה מותר להגיד ברכות השחר ?
תודה וחנוכה שמח

תשובה:

שלום רב.

1. אין כל בעיה להתפלל בחדר השינה, המקום אינו מיועד לעמוד בו ערומים, ועיקר שימושו למגורים.

2. בשעה שיש ריח לא נעים בחדר כתוצאה מהרטבה אסור להתפלל שם. לכתחילה יש למצוא מקום שקט לתפילה, בשו"ע מובא שאין להתפלל בדרך כיון שמצויים שם עוברים ושבים המבלבלים את דעת המתפלל. אני מניח שיש לכם חדרים נוספים בבית. יתר על כן, יש מעלה עצומה לתפילה בבית הכנסת, חבל לפספס דבר כזה. יש דעה הגמרא בברכות אומרת שתפילה בבית הכנסת מתקבלת בשמים באופן שונה לחלוטין.

3. לכתחילה יש להתפלל כאשר הפנים לקיר, ולא לחלון או לתמונה שמסיחים את הדעת מהתפילה. אולם, אם אין מקום אחר ניתן להתפלל אף באופן זה.

4. כאן הגענו לשאלה הכואבת באמת. הצטערתי לקרוא שהפסדת זמן קריאת שמע ותפילה. חשוב לדעת שקריאת שמע בבוקר וערב הן מצוות מהתורה, כמו מצה בליל הסדר, תקיעת שופר בראש השנה ולולב בסוכות, והקורא קריאת שמע לאחר זמנה אינו יוצא ידי חובתו והפסיד מצוה זו לגמרי! זמן קריאת שמע בימים אלו הן ב 8:50 בקירוב, כדאי לעקוב כל יום בלוח השנה לדעת את הזמן המדוייק. [גם לאחר הזמן קוראים קריאת שמע כדי לעמוד לתפילת שמונה עשרה מתוך דברי תורה, אולם לא מקיימים בכך מצות קריאת שמע]. כמו כן, תפילת שמונה עשרה לאחר זמנה שהוא בימים אלו בשעה 9:30 בקירוב אינה נחשבת תפילת שחרית אף שמקיימים בה מצות תפילה עד חצות היום שהוא מעט לפני השעה 12:00 בצהריים. ברכות השחר ניתן לומר כל היום.

הייתי עושה כל מאמץ לקום בזמן, להתפלל בבית הכנסת במנין כמו שצריך, וגם אם זה קשה קצת, בימים אלו עלינו ללמוד מהמכבים ששום קושי לא הכניע אותם ומנע מהם לקיים את המצוות כראוי.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל