שלום רב.
מה פירוש הענין תפילין מקשה אחת ומה מקור שלהם? וכן האם זו חומרא או עיקר.
תודה רבה תזכו למצוות
תשובה:
שלום רב.
יש ראשונים שסוברים, שעל עור התיתורא [החלק התחתון של התפילין] להיות עור אחד עם הבית עצמו. להלכה אין הדין כך, אולם אנו נוהגים להחמיר כשיטה זו, בפרט כיום שהתפילין ברובם נעשים מעור בהמה גסה. אולם, כדי שהתיתורא תוכל להתקפל באופן נאה ללא חריצים יש צורך שיהיה לה עובי מסויים שבאופן טבעי אינו קיים בעור הבהמה, ולפיכך נהגו תמיד להוסיף בין שני חלקי התיתוראריבוע עשוי עור ולהדביקו לחלק העליון של התיתורא. אין בכך כל חסרון, כיון שהתיתורא כולה היא עור אחד עם הבית, ורק אותו ריבוי הנתון באמצע בא מחתיכה נפרדת וכך הורו הגרי"ש אלישיב הגר"ש וואזנר ועוד רבים מהפוסקים.
בשנים האחרונות הומצאה שיטה חדשה לעיבוי התיתורא, על ידי יצירת כפלים רבים בעור, כך שלא נזקקים לאותו ריבוע נוסף. חומרא זו אין לה מקור בפוסקים, אולם, רבים נוהגים בה כדי להחמיר במצות תפילין בכל מה שאפשר.
רציתי להבין אם מוסיפים חתיכת עור בתיתורא אז החתיכה עצמה בטילה וניקראת גם היא תיתורא וראוי וצריך להחמיר כי אנו מחמירים כבר שהמעברתא והתיתורא גם הם יהיו עור אחד ממש. מה כבוד הרב אומר?
כוונתי, שעיקר התיתורא כפי שמבואר בפוסקים, הוא החלק שסוגר את הבית מלמטה, ולכן אותה חתיכה שמחוברת מלמעלה אינה הווה חסרון. אולם, אכן, אלו שהביאו את החומרא הזאת העלו את הסברא שלך. גדולי הפוסקים לא חששו לכך.
אבל יש במקשה הידור?
מסברא יש בזה הידור, אבל הגרי"ש אלישיב ועוד לא ייחסו לכך חשיבות.
יש איזה פוסק שדיבר על זה או ייחס לזה חשיבות? אם זה סתם המצאה של מייצרי הבתים אז בודאי שאין בזה עניין
אינני מכיר מי שייחס לזה חשיבות של ממש, התפילין שלי אינן מקשה.
השאר תגובה