לתרומות לחץ כאן

סכך שהונח על גבי דבר שמקבל טומאה

בס"ד
סכך שהונח על גבי מוט ברזל או רגלי מיטה
האם כשר?וכמו כן ראיתי שמציינים בשולחן ערוך פשוטי כלי עץ האם הכוונה לכל מה שהוא לא "מוצר מוגמר ושלם"? או רק לחתיכות עץ בדווקא?

תשובה:

א. סכך הסוכה צריך להעשות מדבר שאינו מקבל טומאה. כאשר הסכך [הכשר] מונח על גבי דבר המקבל טומאה [כמו רגלי מיטה], נחלקו תנאים אם הוא כשר או פסול. להלכה, אין בכך פסול, אלא שלכתחילה יש להחמיר בכך לחשוש לדעת האוסרים.

ב. פשוטי כלי עץ, פירושו כל כלי עץ [אפילו הוא מוצר מוגמר] שאין בו בית קיבול.

מקורות:

א. ראה שו"ע סי' תרל סעי' יג, ומשנה ברורה שם ס"ק נט על פי המגן אברהם סי' תרכט סעי' ח. נידון מעניין הובא בספרי הפוסקים האחרונים, לענין "מעמיד דמעמיד", כלומר, כאשר סכך הסוכה מונח על גבי דפנות עץ כשרות, אלא שאותן דפנות מחוזקות על ידי חלקי מתכת המעמידים אותם, אם אף בכך יש להחמיר לדעות אלו, החזון איש [או"ח סי' קמג] אסר זאת אולם רוב האחרונים חלקו עליו בזה. כמו כן יש שדנו לענין "סוכה לנצח" העשויה מתכת, אם מועיל להניח נסרי עץ לאורכן של המתכות שעל גביה כדי שלא יחשבו כ"מעמיד". ולכתחילה, ההוראה היא להניחם שלא על גביהם ממש, כלומר, שאם המתכת היא לאורכה של הסוכה יש להניח את נסרי העץ לרוחבה [בשם הגרי"ש אלישיב].  על פרטי הדינים האלו ראה ס' הלכות חג בחג סוכה עמ' קפז – קצו.

ב. ראה סוכה טו ע"א, שו"ע סי' תרכט סעי' ח. וראה מגן אברהם שם, שאם הם רחבים ומיועדים לקיבול, כמו מגשים, אף שאין להם דפנות העשויות לקיבול הרי הם מקבלים טומאה. כמו כן, כלי עץ העשוי לישיבה או שכיבה, כמו כסא או מטה, מקבל טומאה ופסול לסיכוך, משום שהוא מטמא "טומאת מדרס" [סוכה שם].

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל