לתרומות לחץ כאן

סכך שאינו עשוי לצל בלבד

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה
שאלתי בענין התוספות המובא בשער הציון סי' תרל"ג סק"ו, שאם הסכך אינו עראי אז הוא פסול, וכן מה שכתב המשנ"ב בסי' תרל"ה סק"א שעשוי לשם סוכה בעינן ולא לדור בה כל השנה.
נתקלתי במרפסת פרגולה שעשויה באופן שיש כמה קורות עץ (א') עם שקעים לקבל קורות עץ אחרים (ב'), שעשויים כעין שיני הסכין, שאת הקורות השניים מכניסים לתוך השקע שעשוי לקבלם.
את הקורות הא' קובעים לאורך המרפסת מרוחקים זה מזה, כששקע קיבולם כלפי מעלה, ואז מכניסים ללא שום מסמר או דבק את הקורות הב' לרוחבם, והם מהווים הצללה גמורה לחצר. להיותם בהטיה לפי השקע של קורות הא', נכנסים בוודאי גשמים דרכם וגם אפשר לראות את השמים מלמטה, אך בגלל הצורה שעשויים הם מהווים הצללה טובה.
אם מרימים מלמטה את הקורות הב' הן נשלפות בקלות, אך הם יושבות בטוב ולא זזות כלל במטר וסופה וכדומה.
בעל הפרגולה אמר שעשה אותה באופן זה במדיוק שכך הורה לו רב שיהיה כשר למהדרין לסוכה, רק שקודם החג יפקפק את הקורות הב'.
עכשיו הסתפקתי 1. האם יש חשש של דירת קבע בכך, שזה יושב בטוב ועומד כך כל השנה, שיושבים במרפסת זו ביום יום כרגיל.
כמדומני שראיתי שלאו דווקא אם קבוע במסמרים הוי קבע ולא עראי.
2. והאם יהיה חילוק אם הוסיפו מעל הקורות הללו קירוי מפני גשם ויסירו אותו לפני חג הסוכות.
בתודה

תשובה:

אם אכן הוא עושה כהוראת הרב שאמר להסיר אותם לפני סוכות ולהניח מחדש לשם צל זה בסדר גמור.

בלי להרים אותם, לכאורה בדרך כלל זה לא עשוי רק לצל אלא גם לצניעות ולסוג של דיורים ולכן זה פסול.

ברכה והצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל