שלום כבוד הרב,
האם בעת הפרשת מעשרות, צריך לתת לתרומת מעשר מקום לפני קריאת שם למעשר ראשון(כמו הנוסח שבמשנה דמאי פרק ה משניות א-ב) או שיש לתת מקום קודם למעשר ראשון ואחר כך להפריש תרומת מעשר?
האם יש שוני בין נוסח הפרשת תרומה ומעשרות של טבל ודאי לנוסח תרומה ומעשרות של דמאי?
תודה ושבת שלום.
תשובה:
שלום רב.
קודם כל קובעים מקום לתרומה גדולה, אחר כך קובעים מקום למעשר ראשון ואחר כך לתרומת מעשר. יש מקילים לומר בהפרשת תרומות ומעשרות מדמאי את הנוסח הקצר שכל ההפרות וחילולי מעשר שני ורבעי יחולו כדת כמו שכתוב בנוסח שברשותי.
בהצלחה.
כלומר ניתן לעשות למאכלי דמאי הפרשה ועישור כמו למאכלי טבל ודאי (באותו נוסח).
אז ההלכה אינה כמו הסדר שרשום במשנה(שתרומת מעשר צריכה מקום לפני מעשר ראשון)?
מה שכתוב במשנה מעשר הכוונה למעשר ראשון, ואם כן גם במשנה המעשר ראשון הוא לפני תרומת המעשר.
רש"י, מפרש את המשנה בדמאי פ"ז, "הלוקח יין מבין הכותים … ומיחל" שפירש מיחל = מחלל, ותוספות (בעירובין ויומא) חולק עליו ואומר שאי אפשא לפרש מחלל כי צריך קביעת מקום.
אז האם רש"י סובר שיש דעה שלא חייב קביעת מקום או שיש דרך אחרת לתרץ את דברי אש"י?
יש הרי שסוברים שבזה"ז מועילה הפרשה על ידי ברירה לאחר זמן כמובא במגן אברהם סי' שז ס"ק ל, ולדבריהם לכאורה רש"י מיושב.
אם אני משתמשת בנוסח הקצר לדמאי, צריך שיהיה לי את הנוסח מודפס בבית או שמספיק נוסח שמור במחשב?
מספיק במחשב
השאר תגובה