מי שמצא שלושה שטרות של מאה דולר מקופלים באמצע כדרך שמקפלים שטרות. האם צריך להכריז?
תשובה:
שלום רב,
אם השטרות מהודקים יחד עם סיכה או גומיה באופן שאינם יכולים להיפרד בקלות – המנין הוא סימן. אבל אם הם מקופלים ויכולים להיפרד – אין המנין סימן משום שהבעלים מתייאשים בחושבם שמסתמא השטרות הופרדו וסימן המנין לא יועיל.
מקורות:
עיין נתיבות חידושים סי' סה ס"ק כב.
שלום,
האם יש מקור שאם הכסף נמצא באיזור חילוני, לא צריך להחזיר?
ישנם שני טעמים שאין חיוב להחזיר אבידה שנמצאה במקום שרובו גויים. טעם אחד הוא משום שמסתמא גוי איבד אותו. טעם שני שהמאבד התייאש משום שמניח שגוי מצא אותו ולא יחזיר לו. נפק"מ הוא אם מגביה את המציאה לפני שהמאבד הבחין בו שיש הטעם הראשון ולא הטעם השני. או אם התברר שיהודי איבד אותו שיש הטעם השני ולא הטעם הראשון.
בחילוני בדרך כלל לא שייך הטעם הראשון וחייבים להחזיר לו אבידה. עיין באריכות במאמר בקובץ עומקא דדינא ח"ב עמוד 235.
לגבי הטעם השני, כמדומני שהרבה חילוניים היו מחזירים אבידה או מוסרים למשטרה ולכן קשה לומר שיש ייאוש. למעשה יש גם גויים שמחזירים, אלא שלגבי גויים חז"ל העמידו הדין שמתייאשים, אבל לגבי חילונים חז"ל לא קבעו דין.
השאר תגובה