לתרומות לחץ כאן

ח' בניסן יום טוב במגילת תענית

שלום,
האם ח' בניסן נחשב ליום טוב? אם כן, מדוע זה נחשב ליום טוב?
תודה

תשובה:

שלום רב.

יום זה אינו נחשב ליום טוב ממש אלא ליום של שמחה שאין מתענים בו ואין מספידים בו (למעשה כיום בכל חודש ניסן אין מתענים ואין מספידים), קוראים לזה יום טוב של מגילת תענית. וטעם השמחה ביום זה מבואר במגילת תענית (פרק א' וברש"י בתענית יז,ב) מפני שמועד חג השבועות לא נקבע בתורה ביום מסויים בחודש סיון, אלא ביום החמישים אחרי הקרבת העומר שהתקיימה 'ממחרת השבת' (ויקרא כג,יא, טו-טז) שפירושו על פי החכמים, ביום השני של חג הפסח, למחרת היום הראשון של פסח שנקרא 'שבת'. אמנם הבייתוחסים שכפרו בתורה שבעל פה טענו שהכוונה ליום ראשון בשבת, ולכן גם חג השבועות חל תמיד ביום ראשון בשבת. אחת מהוכחותיהם היתה, שמשה רבינו אהב את ישראל, ומכיון שחג השבועות אינו אלא יום אחד בלבד, קבע אותו אחרי השבת כדי שיהיו ישראל חוגגים ומתענגים שני ימים רצופים, לאחר ויכוח שנמשך מיום השמיני בניסן עד סוף חג הפסח הצליחו החכמים להוכיח לבייתוסים את צידקת הקבלה שבידם ולכן קבעו ימים אלו כימי שמחה.

ויש להוסיף כי שמעתי מהגרש"ז אוירבך זצ"ל שגם מחמת ויכוח זה קוראים לשבת הקרובה 'שבת הגדול' מפני שרוצים להדגיש את דעת החכמים שגם יום טוב נחשב לשבת בתורה, אך השבת הזאת היא שבת הגדול, ושבת של יום טוב היא גם שבת אך לא 'שבת הגדול', ולכן כשאמרה התורה 'ממחרת השבת' הכוונה היא ממחרת יום טוב ראשון של פסח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל