לתרומות לחץ כאן

טבק לנרגילה בטעמים לפסח

בהמשך לתגובת הרב יוסף זריצקי אני גם כן רציתי לשאול את אותה שאלה
האם אין בעיה עם כל טבק של נרגילה או אחד מסוים? כי מערבים בטבק גליצרין וגלוקוזה שפעמים שמכינים אותם מחמץ האם יש בזה איסור הנאה? או אולי זה נפסל מאכילת כלב ומותר בהנאה?
תודה כבוד הרב

תשובה:

שלום רב.

גלוקוזה זה קטניות וגליצרין או שזה מהחי או מהצומח. אין בזה חמשת מיני דגן שזה בעצם המודד לגבי איסורי תורה בפסח. ד״א ביררתי את הנושא של חומרי הגלם בנרגילות. ובאף אחד מהם אין חמשת מיני דגן.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אמר לי איזה משגיח שנשמע מבין בנושא שגלוקוזה וגליצרין פעמיים שעושים אותם מהצומח ומעורב שם חמץ זה לא נכון ?
    תודה רבה על תשובתך המהירה !

  2. טעות חמורה לגבי גלוקוזה. כל מי שיודע אפילו שמץ מכימיה ידע שאפשר להפיק אותה גם מחמשת מיני דגן, וכל מי שבתחום הכשרות התעשייה ידע שרגילים לייצר גלוקוזה מחיטה ושעורה בכמה מדינות באירופה….אבל למעשה מה שכן נכון שרובא דרובא של הגלוקוזה הנמצא בשוק העולמי הוא מקטניות. אז השאלה האם יש לסמוך על הרוב נגיד לחולה שאין בו סכנה שצריך תרופה מתוקה שמכיל סירופ גלוקוזה.
    לגבי גליצרין, זה נכון שאין שום חשש חמץ. מייצרים גליצרין ע"י פיצול שמן או שומן, כי כל שמן/שומן מורכב שגליצרין וחומצות שומן (Fatty Acids). בתיאוריה אפשר לפצל שמן חיטה אבל זה לא עשוי כי אין צורך לכך. יכול להיות משמן קטניות, שומן בקר נו"ט (Tallow), או שמן דקלים וכו' שהוא כשר לפסח, כאשר מיוצר במערכת כשר וגם כשר לפסח. עדיין קיים מפעלים שמייצרים שמן מן הצומח ושומן מן החי באותה מערכת.
    לגבי טבק וסיגריות ראיתי כמה שכתבו שיש עשרות רכיבים מחמץ ולא כולם נפסל מאכילת כלב. חוץ מזה יש את הענין דאחשביה ואיסור הנאה (אפילו אם אין בו דין אכילה). אפר חמץ מותר בהנאה (ע' סוף תמורה), אבל אתה נהנה לפני שהוא אפר.
    וחוץ מזה, אע"פ שיש נידון בפוסקים איך להתייחס לעישון האם הוא האכילה או לא וכו', הלא בנרגילה וה"ה בסיגריות אלקטרונית אתה שואף קיטור עם הטעם של איסור, ולא עשן. והלא זיעת משקין
    כמשקין.
    חוץ מפסח, יש כמה וכמה רכיבים בסיגריות (גם אלקטרוניות) שצריכים הכשר לימות השנה כגון גליצרין כנ"ל.
    ואכמ"ל בענין עישון ביו"ט כאשר המדינה היחידה בעולם שרוב גברים מעשנים היא סין, ולכ' בשאר מקומות אינו שווה לכל נפש, או בענין נשמרתם האם בכלל מותר לעשן ובפרט מי שהתחיל אחרי שנת תשכ"ה שהתגלו שהוא כ"כ מזיק לבריאות….
    תודה,
    משגיח בכיר בחומרי גלם

  3. חברים אני אישית דיברתי בטלפון עם הרב זריצקי ואינו יודע בכלל על מה מדובר.
    לא ממליץ לסמוך על מה שכתוב פה.
    מי שרוצה 0506670316 זה המס של הרב מוזמן להתקשר אליו ישירות.
    לי בטלפון הוא אמר שהוא מכחיש כל מה שכתוב פה הוא בחיים לא בדק את הנושא

  4. פשוט פניתי אליו ולקח זמן משהשיב עד שחזרתי למחשב… הוא אכן לא זוכר מה שכתב כאן, שלחתי לו את הקישור לתשובה, ואינני יודע מה להשיב בנוגע למציאות היום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל