לתרומות לחץ כאן

תיכנון מין העובר ע"י בדיקת PGD

1. מי שמוכרח עקב צורך רפואי להביא ילדים רק דרך הפריה חוץ גופית [ע"י זרע מהבעל],
האם מותר לו במקרה כזה – שכבר ממילא עושים הפריה חיצונית – לבחור את מין העובר ?

2. האם יש בעיה לכהן באופן הנ"ל שיהיה לו בן זכר – כלומר האם ישנו צד שבנו אינו מתייחס אחריו, ולא יוכל לעלות לתורה ככהן ? [כי ראיתי אחד שכותב כך והדברין תמוהים מאוד ?!]

תשובה:

שלום רב.

1. אכן כשעושים הפריה חוץ גופית, לעיתים, כשיש חשש לבעיות גנטיות עושים בדיקה גנטית בביצית המופרת (PGD) לבדוק האם יש חשש למחלה גנטית בעובר שיתפתח, במקרה כזה ניתן גם לראות האם מדובר בזכר או בנקבה.

צריכים להדגיש, כי לא כל זוג שעושים הפריה חוץ גופית רשאים לעשות בדיקת PGD כדי להחליט על מין העובר. לאחר שנוצרה האפשרות לבדיקה כזו, ועדת האתיקה הרפואית התכנסה, והחליטה לבסוף כי אין לאפשר לזוג להחליט על מין העובר אלא אם כן כבר יש להם מאותו מין כבר 4 או 5 ילדים, לדוגמא: אם כבר יש להם חמש בנות, ניתן לאפשר להם לבחור את המין השני, וכן להיפך.

אלא ששאלתך היא הלכתית האם ניתן לעשות כן או לא. ואולי כדאי לחדד את השאלה יותר: במקרה של הפריה חוץ גופית, שואבים מהאשה כמות מסויימת ביציות, ואז מפרים אותם, ומכניסים לגוף האשה לא יותר משתי ביציות מופרות, ברוב המקרים יש יותר ביציות מופרות ממה שמכניסים בחזרה לגוף האשה.

א"כ בזוג שנפקדו כבר בבן, ונאלצים לעשות הפריה חוץ גופית, מדוע לא ניתן להם לעשות בדיקת PGD כדי לבדוק האם מהביציות המופרות שמא יש ביניהם ביצית אחת שהיא עתידה להתפתח לנקבה ע"מ להכניס דוקא את הביצית הזו ולקיים את מצות פרו ורבו?

אין לי תשובה לשאלתך, לא מצאתי מפורש בפוסקים שעסקו בשאלה זו, אבל אני מניח כי תהיה לזה התנגדות ברורה, משום שזה יגרום לכך שהדבר עלול להביא אנשים שאינם נזקקים להפריה חוץ גופית לעשות כן כדי לקבוע ולתכנן היטב את צורת המשפחה שהם רוצים להקים, ודבר זה אסור לחלוטין. ראה כאן באריכות שיש איסור גמור להוציא זרע בכל דרך שהוא במקרה שאינם זקוקים להפריה חוץ גופית.

2. כמעט כל הפוסקים דעתם כי בנו הנולד מהפריה חוץ גופית בנו מתיחס אחריו. ולכן אם האב הינו כהן בודאי גם הבן הוא כהן. ראה אבה"ע סי' א' ח"מ סק"ח, ב"ש שם סק"י, שו"ת חכם צבי סי' יז, דברי מלכיחוסיאל ח"ד סי' קז, ציץ אליעזר ח"ט סי' נא שער ד' סי' ג', מנחת שלמה ח"ג סי' קג בענין יחוס הולד, וע"ע שו"ת ויען דוד ח"ג סי' פו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל