לתרומות לחץ כאן

אדם שאין לו אפשרות להביא ילדים

שאלה:

יש לי חבר שאין לו זרע תקין להביא ילדים לאישתו אין שום בעיה, אני מנסה לראות אם יש איזה פיתרון עבורו שיכול להביא ילדים.
1. האם להביא זרע מבנק הזרע לאשתו זה אכן בעייתי.
2. אם אכן זה בעייתי, האם ברגע שיגרש את אשתו והיא תקבל זרע מבנק הזרע ולאחר מכן יחזיר אותה מייד זה בסדר.
3. ככל הנראה אין אפשרות כזאת אבל שואל בכל זאת, האם לשתול לו אברי הפריה מאדם אחר זה בסדר.

תשובה:

שלום רב,

  1. לדעת רוב הפוסקים אין בזה בעיה הלכתית מעיקר הדין. כלומר, יש נידון האם הילד במקרה כזה הוא כשר או שיש עליו חשש ממזרות, וכך היא דעתו של הגרש"ז אוירבאך שנטה לומר שממזרות נקבעת מילד שנוצר מתוצאה של בני זוג שהם אסורים זה לזה ולא משנה אם הביאה עצמה היתה באיסור או לא. ולכן במקרים כאלה, אלה שלוקחים מבנק הזרע מקפידים דווקא על זרע של גוי כדי שלא להינכס לסוגיה זו. אולם ראוי לדעת שיש כאלה המקפידים על כך גם אם מעיקר הדין אין בעיה, כך היתה הגישה של הגר"ש וואזנר ואחרים שהתערבות הללו אינם ראויים.
  2. מצד עיקר ההלכה ברור שאין בזה בעיה משום שגם לדעת הדברי יואל שהזרעאה של זרע ממישהו אחר זה עצמו איסור, במקרה כזה אין איסור שהרי היא אינה אשת איש.
  3. אני לא מכיר דבר כזה, ואילו היה דבר כזה מן הסתם לא היתה כל בעיה אם לא מצד עצם ההשתלה שיתכן שאילו היה דבר כזה אולי זה כרוך באיסור סירוס כזה או אחר. אבל אין טעם לדון בזה משום שלא נראה לי שיש כאלה דברים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אני מאוד שמח לשמוע.
    אני רוצה לדעת כמה פרטים נוספים.
    האם במצב שהוא לא נתן גט והיא קיבלה הזרעה מגוי אכן דעת רוב הפוסקים או רבים שדבר כזה הוא רצוי וראוי?
    במקרה שכן מגרש ואז מקבלת את ההזרעה,
    האם ההזרעה צריכה להיות מזרע של גוי או יכולה להיות גם מיהודי?
    האם דבר זה הוא רצוי וראוי או שעדין נטיית הפוסקים שעדיף להימנע מדברים אלו [גם במצב כמו שלו כמובן שלא יכול להביא ילדים]?
    ושאלה אחרונה שכמדומני שאישה שנישאת לאחר לא יכולה לחזור לבעלה הראשון. האם בזה אין חשש כזה כאן? וכן לכמה זמן יצטרך לגרשה האם יכול לגרשה ליום ולהחזירה או שצריך זמן מרובה יותר [ימי הבחנה וכו']?
    תודה רבה

  2. במחילה אך לא זכיתי להבין. האם הפתרון להביא מבנק הזרע יהיה פתרון בשבילו? האם הילד יחשב כבנו? במיוחד לאור התשובה שעדיף זרע נכרי ובזרע ישראל יש שאלת ממזרות כאשר הצד שלא זה רק בגלל שלא היה ביאת איסור משמע שבכל מקרה זה לא מתייחס אליו! לעניין פו”ר ולעניין נחלה ולעניין יחוד! האם במצב שכזה לא יהיה פתרון יותר פשוט לאמץ ילד!

  3. לגבי רצוי או ראוי זו שאלה אחרת. כפי שכתבתי יש כאלה שמאד מאד הסתייגו מזה גם כאשר אין בעיה מעיקר הדין. אז כאשר זה יהיה הלכה למעשה שישאל את רבותיו מה וכיצד יעשה.
    לגבי התרומה מיהודי או גוי. כתבתי רק מגוי. משום שדעת הגרש"ז שמיהודי יכול להיות שהילד יהיה ממזר
    אין בעיה של אישה שהתגרשה אם מותרת לחזור לבעלה משום שרק לאח שנישאה לאחר בקידושין אסור לחזור לבעלה, ראה שו"ע אבה"ע סי' י'.
    כמה זמן יצטרכו להמתין: מן הסתם שלשה חודשי הבחנה. לגבי מעוברת חברו מן הסתם יוכלו לצרף כמה קולות. אבל רק רציתי להבהיר: אני לא העלתי את הרעיון הזה של גירושין ואז תרומת זרע, משום שגם מי שמשתמשת בתרומת זרע לא שמעתי מעולם שהם התגרשו קודם לכן..

  4. אני לא מתערב לאנשים מה לעשות. מי שירצה ישאל אם ראוי לעשות זאת ומי שלא ירצה יכול גם לאמץ.
    בנק הזרע יכול להיות בהחלט פתרון עבורו, ניתן לדעת אם זה תרומה מיהודי או מגוי. לעניין היחס אליו, ברור שאינו מתייחס אליו, הרי זה לא שלו.. זה מתרומת זרע. היחס יהיה לאביו הגוי. אין בזה כל ספק.
    יכול להיות שייחשב לבנו לעניין ירושה אם זה רק היה בהזרעה. אולי, לא ברור כלל. משום שיתכן שאפשר עדיין לומר רוב בעילות אחר הבעל והוא נולד מאביו – בעל אמו. לא ברור שאפשר לומר זאת. אבל במקרים של הפריה חוץ גופית זה קשה מאד לומר, משום ששואבים את הביציות בתקופה זו גם ללא כל בעיה אחרת בזרע של הבעל הסיכוי להרות הוא אפסי, ולכן הסיכוי שהילד לא נולד מהתרומה הוא אפסי ומן הסתם לא נחשב לספק כלל כדי שהרוב בעילות ישפיע.

  5. איך יתייחסו לוולד? כבנו של נכרי? לעניין קריאתו לעלייה לתורה וכן לגבי יחוסו ולהשתדך איתו וכתיבת הכתובה וגט במקרה של גירושין?

  6. לגבי עליה לתורה מן הסתם יקראו לו ע"ש אביו, אפילו בגט אם כתבו כן בדיעבד זה כשר, כך פסק באגרות משה משום שהוא אביו המגדלו, כך גם כולם מכירים אותו "ראובן בן שמעון" כלומר,לא ברור כלל ששמעון זה שם אביו אלא יתכן שזה הגדרה של האיש עצמו של ראובן, שכאשר רוצים להגדיר אותו יותר באופן ספציפי מציינים את שם אביו (ולא משנה אם הוא אביו הביולוגי או לא. ואם האגר"מ כותב כך על ילד מאומץ כש"כ במקרה כזה שאף אחד לא יודע אחרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל