לתרומות לחץ כאן

מוכר רהיטים שקיבל דמי קדימה עבור הזמנה והלקוח חוזר בו

אני סוחר רהיטים ופגשתי עם קונה שרצה לקנות ארונות וישבתי אתם בערך 5-7 שעות עד שביררו מה שהם רוצים ולקחתי מהם דמי קדימה ואמרתי שלמחר אני מוסר ההזמנה לבית חרושת. בבוקר מוקדם צלצלו אלי שהם אינם מרוצים מהצבעים וכדומה והם רוצים לבטל ההזמנה ולקבל בחזרה הדמי קדימה.
אני לא הזמנתי עדיין ולכן חוץ מבזבוז הזמן לא הי' לי הפסדים בפועל אבל מה הדין האם אני צריך להחזיר הדמי קדימה או אפשר רק מקצתו.
נא להנחיני בדרך אמת

תשובה:

שלום רב,

באופן כללי (למיטב ידיעתי), לפי חוק הגנת הצרכן אם המזמין הוא אדם פרטי שהזמין ארונות לביתו (ולא לעסק) וההזמנה התבצעה בביתו של המזמין ולא במקום העסק, הוא רשאי לבטל כל עוד שלא מסרת את ההזמנה לבית חרושת ואתה חייב להחזיר לו את כל הכסף. ולפי ההלכה המזמין לא היה יכול לחזור בו וממילא היית יכול לתבוע אותו את כל הרווחים שהיית מרוויח אם לא היה חוזר בו, או פחות להתפשר על המקדמה. קיימות שיטות שונות בין הדיינים אם לקבל את חוק הגנת הצרכן כמחייב או לא. לכן, אם המקדמה אינו עולה על מה שהיית מרוויח מהעסקה, הנך רשאי לעכב את הכסף עד שיתבע אותך לדין תורה.

מקורות:

חוק הגנת הצרכן ניתן לראות כאן. לפי ההלכה יש סוברים שמקדמה מהוה קנין סיטומתא ויש סוברים שהוא קנין רק ל'מי שפרע', עיין עלון המשפט גליון 34 עמוד ה. חוק הגנת הצרכן אינו מגרע מקנין סיטמתא, לומר שאם לפי החוק הצרכן יכול לחזור בו יוצא שלא נהוג לעשות כן כמעשה קנין המחייב, כיון שחוק זה מתייחס רק לאדם פרטי הקונה לצורך אישי או ביתי ועוד הגבלות שונות, כך שהחוק אינו מבטל את הקנין אלא קובע שבמקרים מסוימים יש זכויות לצרכן אפילו לאחר שנעשה קנין.
ישנם שיטות שונות בין הדיינים אם לקבל את חוק הגנת הצרכן כמחייב מדין תקנת הציבור או דינא דמלכותא דינא, או לא, עיין כאן.
אם התנו במפורש בעת מסירת המקדמה שאם הלקוח יבטל יפסיד את הכסף, המוכר זכאי שלא להחזיר את הכסף ואין בכך משום אסמכתא, עיין שו"ע חו"מ סי' רז סעיף יא ובפתחי תשובה ס"ק יד, אבל בדרך כלל המקדמה היא כדי שהמוכר יוכל לשלם עבור חומרי הגלם ולא פיצוי על ביטול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל