לתרומות לחץ כאן

טענות של פגמים בשולחן מתרחב

קניתי מחנות רהיטים שולחן מתרחב, שהחלקים להרחבה נכנסים לתוך תיבה שהיא חלק מרגלי השולחן, בשלושת אלפים מאתים ש"ח. כשפתחתי לראשונה את השולחן גליתי
א. למטה ברגלי השולחן – שהיא גם התיבה לחלקים, יש טעות בחיתוך. הנגר אמור לחתוך מעין אות ר ובטעות את החיתוך המאוזן עשה עמוק יותר מדי – החיתוך המיותר אינו נראה אמנם כאשר השולחן סגור אך כאשר פותחים ניתן לראותו למרות שאיינו בולט במבט מלמעלה. לדעתי זה מקח טעות כי שולחן שעולה מחיר כזה אמור להיות עשוי יפה ומקצועי – שולחן אם טעות כזו לפחות היה צריך להימכר כמוצר פגום במחיר מוזל
מעבר לכך: בשבת השניה בה פתחנו את השולחן, ביתי בת השמונה נשענה במרפקה על השולחן באופן רגיל ביותר ונשבר העץ במקום הפין

פניתי לחנות בתביעה להחליף את השולחן או להחזיר את המחיר – החנות אמרה שתשלח אלי את נציג החברה וכך עשתה.

תגובת הנציג הייתה:
א. ביחס לטעות בחיתוך – שזה לא נורא, זה קורה, ושזה זה במקום שלא כ"כ רואים. הוא אמר שטיפה ימלא בשפכטל יצבע ישייף בניר זכוכית והחיתוך יהיה יפה יותר (בפועל תחילה התנגדתי לקבל את התיקון – אך לאחר שיחת טלפון עם נציגת החנות, אשר בה דחקה בי שאתן לנציג החברה את הצ'אנס לתקן מבלי להתחייב לוותר על תביעתי, ניאותי – בהדגשה שאכן אין זה אומר שאסכים לקבל את התיקון. נציג החברה עשה כפי שאמר וכמובן שזה לא הועיל הרבה.)

ב. ביחס לשבירה של העץ הוא טען שהסיבה שזה נשבר היא בגלל שהמרכיב -של החברה- שכח לשים את חתיכות מתכת ששמים מתחת שהם אמורות להגביה טיפה ע"מ שהחתיכה המורחבת לא תהיה באוויר ואם היה עושה זאת זה לא היה נשבר – ואמר שהוא ישים עכשיו והפין יתמך בו ולא יישבר.

אני אינני מעוניין לקבל את התיקון מבחינתי לא הייתי קונה שולחן כזה במחיר כזה.
הן מחמת החיתוך הלא יפה והן מחמת שהיה חסר בו מרכיב שגרם לשבירת השולחן מה שאני אגב לא אמור לדעת עליו וממילא אינני אשם שהשתמשתי בו כך.

שאלתי האם אני צודק בטענתי
תודה מראש

תשובה:

דיני מקח טעות תלויים במנהג המדינה, אם נהוג לבטל את העסקה במקרה שיש פגם כזה.
באופן כללי המוכר יכול לתקן ולמנוע ביטול מקח, אלא אם כן ידוע שלא ניתן למכור חפץ מתוקן בחדש כגון במוצרי חשמל או שאר מוצרים תעשייתיים.
במקרה שלך מסתבר שיש למוכר זכות לתקן את החתך. ולגבי החתיכות מתכת, הרי הוא יכול להוסיף אותם עכשיו אלא שהוא חייב לתקן אף מה שנשבר מכתוצאה מכך שחתיכות אלו חסרו.

מקורות:

לעניין מנהג המדינה עיין שו"ע חו"מ סי' רלב סעיף ו.
לעניין זכות המוכר לתקן עיין שם סעיף ה ועיין עלון המשפט גליון 37.
לעניין אם המקח התקלקל כתוצאה מהמום עיין שם סעיף יח ועיין עלון המשפט גליון 40 עמוד 4 דין 10.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל