האם הדין שיש עדיפות לברך ברכת "המוציא" על לחם שלם קיים גם על פרוסה שלימה מלחם פרוס, שאולי זה מוגדר היום כדבר שלם? או שאין הבדל בין פרוס שלם לחצי פרוס?
תשובה:
במעלת 'שלם' אין הבדל בין פרוס שלם לחצי פרוס, שניהם אינם שלמים. אך למעשה צריך לברך על הפרוסה השלימה כיון שהיא גדולה יותר, ואף אם אין לחם שלם עדיף להקדים את הלחם הגדול יותר.
מקורות:
מ"ב סי' קס"ח ס"ק ט"ו שהגדול קודם לקטן.
ולענין לחם פרוס, מצינו בפוסקים שנחלקו אם נחשב שלם בתוך השקית בשלימות, יעוי' בשו"ת משיב דבר להנצי"ב סי' כ"א שמשמע בדבריו שאם לא נחסר כלום מהלחם הרי הוא נחשב ללחם שלם, אך בשש"כ פנ"ה הע' ל"ח הביא שאין זה נחשב שלם כלל כיון שמהות השקית היא לשמור על טריות הלחם ולא על שלימותו.