שכחנו להפריש חלה מהלחמניות שאפינו לשבת. נשארו לנו 6 לחמניות, צריך להפריש חלה כעת? וכיצד?
תודה!
תשובה:
חייבים מיד להפריש חלה מהנותר, ולכוין גם על מה שנאכל וגם הבליעות שישנם בתנור.
מקורות:
עי' פר"ח או"ח סי' תנז סק"א ד"ה ומ"ש ואפילו צירוף סל [אחר ד"ה הסכמת האחרונים] שכתב שהגם שחייב להפריש על הנותר, מכל מקום מה שאכל עבד איסורא ואין לו תקנה, אולם מאידך גיסא דעת הברכי יוסף (יו"ד סי' שכג סוף ס"א) שגם אם אכל מתוקן בדיעבד על מה שאכל שכל החסרון הוא שלא מן המוקף, וכיון שהפריש מתקן את מה שאכל, וכן העלה הבן איש חי (שנה שניה פרשת שמיני אות ה), ועי' מה שפלפל בזה בשו"ת יבא שילה (חלק מנחם ציון, סי' ג עמ' לג), [וע"ע במעדני ארץ הל' תרומות פ"ג הי"ז שפלפל בזה בדעת התוס' אם לאחר שכבר היה מוקף פעם אחת ואכל חלק אם זה נחשב הפרשה מן המוקף או שאינו מן המוקף], וראה בהערות על ברכי יוסף (אות ו) הביא שכדעת הברכ"י כן היא ג"כ שיטת התוס' יו"ט על המשנה בגיטין פ"ג מ"ח, בדעת הרמב"ם. ע"ש. ושבשער המלך (הל' תרומות פ"ה הכ"ד) חולק על התיו"ט. עוד הביא בשם הישועות מלכו שם ו(הל' תרומות שם) והרש"ש בגיטין ל"א ע"א, שהקשו על דבריהם, ובהערות שם הוכיח שהכוונה בדעת הברכי יוסף שהוא תיקון קצת על מה שאכל, אבל ודאי אין זה תיקון גמור, ראה שם, וע"ע שו"ת מנחת יצחק (ח"ד סי' נט וח"ו סי' מו) ודרך אמונה (הל' תרומות פ"ה הכ"ה בבה"ל), וכדברינו כ"כ בספר שערי תורת הבית הל' הפרשת חלה פ"א אות טו, אך לא הביא מכל המו"מ דלעיל.
האם להפריש בברכה? עכשיו לא נשאר שיעור המצריך הפרשה בברכה.
יש להפריש בברכה, אם בעיסה הראשונה היה שיעור חלה, או אף אם לא היה שיעור חלה בעיסה, אולם לאחר האפיה נצטרפו כל הלחמים בסל אחד
השאר תגובה