לתרומות לחץ כאן

כניסה למנהרות הכותל, תיקון לנכנס להר הבית

א. האם מותר להיות במנהרות הכותל האם יש לזה דין של הר הבית??
ב. בעברי הייתי שוטר ונכנסתי כמה פעמים לרחבת מסגד אלאצה האם יש עבירה? ומה התיקון לכך?א

תשובה:

א. מותר, ואין דינו כהר הבית.

ב. מסתבר שכניסתך היתה לצורך תפקיד משום דבר שיש בו חשש פיקוח נפש, ומאחר וכן, אין צורך בתיקון על כך, אולם אם הכניסה היא שלא לצורך, ומאחר ומסתבר שלא טבלת במקוה המכשיר כניסה להר הבית קודם לכן, ואף אם טובלים זה עדיין לא עוזר כיון שכולנו טמאי מתים ויש מקומות שאסור להיכנס לשם אף לאחר טבילה במקוה, על כן די במה שעושים ווידוי ביום הכיפורים, והנך מקבל על עצמך שיותר לא תעשה דבר זה, ומן הראוי לעשות פדיון נפש בנתינת כסף לצדקה כתיקון כרת.

מקורות:

א. רמב"ם בית הבחירה פרק ו הלכה ט, שמחילות הפתוחות לעזרה בלבד קדושות, ושאר מחילות דינם כחול.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. למה מסתבר שכניסת השוטר היתה לצורך פיקוח נפש? האם אפשר לסמוך על השוטרים שם שפעולתם היא לשם פיקוח נפש? והרי הם נמצאים שם רק למלא את פקודות השלטון. לסייע לוואקף הערבי, להציק ליהודים שעולים, ולבזבז את הזמן. מפקדי המשטרה אינם חשודים על הקפדה על מצוות והוראה לשוטרים להיכנס רק לצורך פיקוח נפש. אדרבה, סביר להניח ששוטר שנכנס למקום, עושה זאת מתוך רצון למלא את כבוד מפקדיו, לקבל משכורת וקידום – ואילו ההלכות השייכות למקום, גם אם בנקל היה יכול לטבול, הרי שהוא עובר על כך בשאט נפש. הוא בוודאי נכנס למקומות שאסור להיכנס, נועל נעלי עור שאסורה הכניסה בהם, ובוודאי שאין הוא מקפיד על דיני מורא מקדש הנוהגים במקום, שהרי לא את ה' הוא ירא אלא רק את מפקדו. מסתבר שאדם ששירת כשוטר במקום זקוק לכפרה גדולה על כל חטאיו, ועליו לתקן תיקונים גדולים בין אדם למקום, ומאחר שמסתבר שהוא גם פגע והזיק ליהודים העולים כמנהג השוטרים במקום, הרי שעליו לפייס ולרצות כל אדם שהוא יודע שהוא פגע בו, ואם הוא אינו יודע במי פגע יתאמץ לחפש, ועל כל פנים יפייס את הציבור הנוהג לעלות, ויקבל על עצמו מעתה לעשות ככל יכולתו למען בית המקדש, שהרי יום הכיפורים אינו מכפר על עבירות שבין אדם לחבירו עד שירצה את חברו.

  2. יש הרבה צדק בדבריך, ולכן כל יהודי שנכנס להר הבית וגורם לשוטרים להכניס יותר כוחות וללוות אותו וכו', צריך לעשות על כך הרבה תשובה…

  3. לא. עוברים שם רק לאורך הכותל [שכידוע רובו עובר הלאה, מקום התפילה הגלוי שלנו הוא ממש בחלק הדרומי של הר הבית די מרוחק ממקום המקדש].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל