לתרומות לחץ כאן

קריעה בכותל בפורים

שאלה:

שלום,
הלכתי לכותל ביום פורים של פרזים בי"ד , אני הייתי מוקף , ורציתי לשאול שתי שאלות : האחת אם לא ביקרתי בכותל מזה שלושים יום, האם היה עליי לקרוע ( אני נוהג לקרוע באם לא ביקרתי 30 יום) , כיוון שבפורים לפי שיטות מסוימות לא קורעים, אך פורים שלי היה בט"ו . ודבר נוסף האם מבחינת מעלת התפילה של פורים בכותל ( "כל הפושט יד נותנים לו" ) יש לי"ד מעלה מצד קדושת היום גם למוקפין?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

למעשה נראה שהמנהג הרווח הוא שלא לקרוע בימים שלא אומרים בהם תחנון, ובודאי בשני ימי הפורים.

סגולת ימי הפורים היא בלי ספק בשני ימים גדולים ומקודשים אלו, את מצוות היום קבעו באופן מחולק כזה כדי לזכור במיוחד את שושן, ואת הנס הנוסף שאירע שם, אבל סגולת הימים חלה בעולם כולו גם ביום י"ד.

מקורות:

יש שנהגו שלא לקרוע בכל יום שאין אומרים בו תחנון, אמנם בס’ הליכות שלמה ח”ג פרק טו ארחות ההלכה הערה 45 כתב בשם הגרש”ז אויערבך שאין למנהג זה כל מקור, אולם בס’ ארץ ישראל סי’ כב אות יא שאין לקרוע בערב שבת אחר חצות וביום הפורים, וכ”כ בשו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ יב, ולדבריהם אף בחנוכה אין לקרוע, ובימים שאחר שבועות, ובשו”ת אגרות משה או”ח ח”ה סי’ לז כתב שאף שאין מקור למנהג זה – אין לשנות. כך שלהלכה נראה להקל אף שלא בהכרח ידוע מקורו של מנהג זה.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לפי מי שכותב שאין מקור לענין כמו שציינתם את ספר הליכות שלמה בשם הגרשז"א , שאין מקור לעניין גם בפורים הוא מתכוון? וכן האגרות משה
    תודה

  2. את מצוות היום חילקו חכמים זכר לשושן, ודאי שהימים שמחים ומאירים בשניהם ושניהם פורים, תחנון לא אומרים אין הספדים וכו'. אדרבה, בירושלמי אפילו כותב שבן ט"ו שקרא בי"ד יצא ידי חובה כיוןשהוא זמן קריאה לכל.
    ספר ארץ ישראל הוא אחד מספריו של הרי"מ טוקוצינסקי ראש ישיבת עץ חיים ובעל לוח א"י.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל