לתרומות לחץ כאן

קריעה בביקור בכותל

שאלה:

שלום וברכה לרב! כנראה שאבקר בקרוב בכותל בו לא הייתי מגיל קטן. ישנם מנהגים כמו קריעה או אי הפניית הגב לכותל שלא ברורים לי בפן ההלכתי ואשמח לקבל סקירה קצרה על מה אצטרך לעשות בכותל. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

כאשר אתה מתקרב לכותל ורואה אותו, אתה קורע את החולצה [תסיר קודם מעיל או סוודר עליון], הקרע הוא טפח, בין 8-10 ס"מ. תביא איתך משהו לבצע בו את הקריעה.

כאשר אתה יוצא מהכותל, בנקודת היציאה ליד חלוקת הכיפות אתה לא מפנה גב לכותל.

שנזכה לגאולה שלמה.

מקורות:

על ירושלים לא נהגו כלל לקרוע כיום והטעם בזה הוא כמו שכתבו בשו”ת ישכיל עבדי ח”ח או”ח סימן כה סעיף ד וסימן מג אות א מכיון ששולטים בה ישראל וכ”כ בשו”ת אג”מ או”ח ח”ד סימן ע אות יא וח”ח סימן לז אות א, ובקשו”ע (לר”ב טולדנו) סימן שצו ס”א ווהגאון רא”י זלזניק  בהערות לספר  הר הקודש (דף שכה) ובמועדים וזמנים ח”ה סימן שמח   הערה ב

אך על ראיית הכותל שהוא חורבן המקדש כתבו רוב הפוסקים להחמיר ולקרוע וכמ”ש בספר ברכת יהודה (ברכה, או”ח סי’ מה) וספר תל תלפיות על דיני קריעה בראיית מקום המקדש, ואולם מנהג רוב העולם שאין קורעים, ובשו”ת משנה הלכות (ח”ו סי’ קו) ומועדים וזמנים (ח”ז סי’ רנז) והגאון רבי שריה דבלצקי (זכרון בצלאל עמ’ קמה) כתבו שהמקילים יש להם על מי לסמוך, בעיקר בני ירושלים שמזדמנים הרבה ורואים הרבה מרחוק את מקום המקדש, מעיקר הדין כמובן יש לקרוע.

לכתחילה יש לקרוע טפח בבגד העליון שעליו, אך אם חס עליו יכול להסירו ולקרוע טפח בחולצתו, ובדיעבד אם קרע בגופיה יצא ידי חובה.

בכל מקרה יכול לקחת בגד מיוחד שאינו חס עליו ויקרע בו טפח, ויכול אחר כך להסירו. ואם משתמש בבגד שקרע בו פעם אחת אין צריך לקרוע עוד טפח אלא להוסיף בקריעה משהו.

המנהג בקריעה זו הוא כדעת הראב”ד פ”ה מתעניות הלכה י”ז שדינה כדין קריעה על שאר קרובים (ולא כדעת הרמב”ם והמחבר שדין הקריעה כדין קריעה על אביו ואמו שצריך לקרוע עד כנגד לבו) כן כתב בספר ארץ ישראל עמוד ס”ט ובארחות רבינו בשם הקהילות יעקב. ובשולחן ערוך ביו”ד סי’ ש”מ סעיף ט’ הובא דין הקריעה על אביו ואמו, ובפת”ש שם כתב שבדיעבד אם קרע בבגד התחתון יצא יד”ח. ובעקרי הד”ט יו”ד סי’ ל”ו אות א’ הביא בשם הפוסקים שיכול ללבוש בגד מיוחד לצורך הקריעה, וכן יכול להסירו לאחר הקריעה כמבואר בהלכות אבילות על שאר קרובים.

הקריעה בכותל נוהגת גם בנשים אך לא בקטנים לפני בר מצוה, ראה ארחות רבינו ח”ב עמוד קמט שהביא: “בנוגע לנשים אם מחוייבות לקרוע הורה מו”ר לזוגתו הרבנית ע”ה שתקרע רק פעם אחת בעת שתראה את הכותל ואמר לי מו”ר אע”פ שבנותיו הלכו יחד עם מרן החזו”א ועמו לכותל ואחת כבר היתה בת מצוה ולא אמרו לה לקרוע רק בנו שהיה לאחר בר מצוה קרע מ”מ זה לא ראיה כי אפשר דלאו אדעתיה דמרן שכבר גדולה”.

יש שנהגו שלא לקרוע בכל יום שאין אומרים בו תחנון, אולם בס’ הליכות שלמה ח”ג פרק טו ארחות ההלכה הערה 45 כתב בשם הגרש”ז אויערבך שאין למנהג זה כל מקור, אולם בס’ ארץ ישראל סי’ כב אות יא שאין לקרוע בערב שבת אחר חצות וביום הפורים, וכ”כ בשו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ יב, ולדבריהם אף בחנוכה אין לקרוע, ובימים אלו שהזכרת שאחר שבועות, ובשו”ת אגרות משה או”ח ח”ה סי’ לז כתב שאף שאין מקור למנהג זה – אין לשנות. כך שלהלכה נראה להקל אף שלא ידוע מקורו של מנהג זה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בספר היראה לרבינו יונה כתב: ויצא מבית הכנסת בנחת ובדרך כריעה. וכן ראיתי בספר הרוקח (סי’ שכד) שכתב, וכשיוצא משתחווה לשכינה ויוצא. והשל”ה בספרו עמק ברכה (ח”ב אות מא) כתב בשם הרוקח: “השתחוו לה’ בהדרת קודש”, גדולה השתחוואה שנאמר “השתחוו”, ולא אמר ויעבדו ויתפללו, על כן יזהר כל אדם כשבא לבית הכנסת או יוצא, שישתחווה כלפי הארון וכו’. ע”כ. וכ”כ המהרש”ל בתשובה (סי’ סד) כשאני קם לצאת משתחווה אני כנגד ההיכל, ואומר ‘כי כל העמים’ וכו’, וביציאתי מפתח בית הכנסת, חוזר אני ומשתחווה ואומר ‘נחני ה’ בצדקתך’ וכו’. וכ”כ הדרכי משה (סי’ קלג סק”ד) בשם המהרי”ל, דבשעת יציאתו מבית הכנסת היה משתחווה מול ארון הקודש כתלמיד הנפטר מרבו. וכן הובא בהגה (סי’ קלב ס”ב) דכשיוצא מבית הכנסת אומר ‘ה’ נחני’ וכו’, ומשתחווה ויוצא. והנה אחרונים רבים הביאו דברי המהרש”ל והמהרי”ל לדינא, וכמ”ש הכנה”ג (הגה”ט סי’ קלג), והמג”א (סי’ קלב סק”ו), וא”ר (שם), וכ”כ השלמי ציבור (דף קנח ע”ב), היפה ללב (סי’ קלב או’ יג), והכה”ח (ס”ק לא).

  2. שוב ראיתי שכתבתם שרק במקום היציאה לא להפנות גב, ואם הבנתי נכון אין הכונה שאין להפנות גב לכותל, אלא שיש לצאת כרגיל, ורק במקום היציאה מהמתחם יש להפנות את הגוף לרגע לכיוון הכותל.
    ולא הזכרתם את ענין ההשתחוויה שזה לכאו' העיקר.
    וכמו כן הנוסח 'לא להפנות גב' כאילו יש כאן איסור, אינו מדוייק לכאו', אלא שבשעת היציאה יש להשתחוות כלפי הכותל.
    וכמו כן אין כ"ז מדינא לכאו', אלא הנהגה טובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל