לתרומות לחץ כאן

אשה שעזבה את בעלה רוצה להתפרנס מכסף שחסכה בעבר

אשה שעכשיו נפרדה מבעלה והלכה לדירה אחרת בעיר אחרת אחרי שכבר הרבה שנים אין להם שלום בית וכבר חיו נפרדים תחת קורת בית אחד.
האשה יש לה הרבה כסף שצברה בלי ידיעת בעלה במשך השנים מכסף עבודתה שהבעל לא תבע ממנה וידע שקיבתו, וגם ממה שקיבלה כסף מבעלה להוצאותיה וצימצמה והותירה לעצמה, עכשיו הבעל אינו רוצה ליתן לה גט בשום אופן, היש שאלה להלכה אם האשה מותרת להשתמש עם הכסף המונח שמור אצלה לשלם שכר דירתה ולקנות צרכי אכילה וכדומה?

תשובה:

שלום רב,

אם הלכה לדירה אחרת בגלל שבעלה היה מתחיל במריבה, מגיע לה מזונות מהבעל על פי הדין וממילא גם יכולה להתפרנס מכסף זה. אבל אם היא היתה מתחילה במריבה, או שאיננה סובלת אותו לכן עברה למקום אחר, איננה זכאית לקבל מזונות מהבעל וממילא אינה רשאית להתפרנס מכסף השייך לבעל.

לגבי מי הבעלים על הכסף, מה שקיבלה מעבודתה הוא של הבעל, ומה שהבעל ידע ולא דרש ממנה אינו מתפרש בהכרח כמחילה. מה שצמצמה במזונותיה, אם לא היתה זקוקה ליותר אוכל, הכסף הוא של הבעל, וכל שכן אם הבעל נתן לה עבור הוצאות שאינן הכרחיות, כגון טלפון, ולא השתמשה בהם, הכסף הוא של הבעל. אבל אם הרעיבה את עצמה ואכלה פחות ממה שרוצה כדי לחסוך כסף, כסף זה הוא שלה לגמרי ומותר לה להוציא אותו כרצונה.
אם האשה לא קיבלה מזונות מבעלה בזמן מסוים, הכסף שהרוויחה מעבודתה בזמן זה הוא שלה.
כמובן, שאם בית הדין יחייב את הבעל במזונות עד הגירושין, תוכל האשה להשתמש בכסף זה עבור המזונות.

מקורות:

לענין מזונות לבורחת עיין שו"ע אבן העזר סי' ע סעיף יב. לעניין צמצמה עיין שם סעיף ג ובפתחי תשובה סק"א. ועיין בשו"ת תשובה מאהבה סי' עח שמוכח שאם הרעיבה את עצמה הכסף שלה לגמרי ואינו נכסי מלוג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל