לתרומות לחץ כאן

הנחת תפילין למי שליבו בצד ימין ( Dextrocardia)

אני מכיר מי שיש לו הלב בצד ימין Dextrocardia האם יניח התפילין ביד ימין (לכל הפחות לחומרה) לקיים והיו הדהברים האלה על לבבך? (כשיטת שו"ת ארץ צבי קטו)

תשובה:

אינו מניח אלא בצד שמאל.

מקורות:

על איזה "יד" מניחים תפילין, מבואר בגמ' ובפוסקים שהוא נלמד בג' אופנים (עי' סוגית הגמ' במנחות לד), ולא למדו שם כלל דין הנחה "ליד הלב", רק לגבי מקום ההנחה ביד עצמה שלא תהיה על פיסת היד אלא על גובה היד למדוהו מושמתם … לבבכם וקשרתם, ולכן איטר יד אין כמעט מי שסובר שמניח ביד שמאל, [ואף הסוברים כן כפי שכבר הביאו האחרונים דעת המאירי והמהר"י צמח ע"פ הקבלה, אין זה משום שזה כנגד הלב, אלא משום שלמדוהו מדין על ידך שהיא שמאל בין לאיטר ובין לימני ואכמ"ל], ועל כן שיטתו של הארץ צבי ידועה בין קהל הלומדים כשיטה יחידאה ותמוהה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עוד אדבר בו כי שמעתי מת"ח אחד שדי לכל הפחות להניח תפילין פעם בחייו ביד הספק, כדי שלא יהיה בכלל קרקפתא…האם יש מקור לזה?

  2. עוד דבר נלמד מן הלב, בנוגע לקצה הרצועה של ראש, שסוף הרצועה יגיע עד החזה ששם הלב (תוספות מנחות לה: וז"ל: משערין הרצועות שתגיע ראש האחד עד טיבורו וראש השני עד הלב ושמא שום מדרש יש, וגבי תפילין של יד הוא דאמרינן בברכות (יג:) ושמתם את דברי אלה על לבבכם שתהא שימה כנגד הלב ובשימושא רבה דליפשו רצעוי עד דלימטי [סוף רצועה] לחדא כנגד מילה מימין ולחדא כנגד הלב משמאל. ע"כ לשון התוס')
    ואגב במ"ב כתב דאם הוסיף לית לן בה, אולי בכף החיים ובמאסף יש מי שמקפיד שלא יהיה סוף הרצועה יותר מן הלב כי ילפינן מן על לבבך ששם ימצא קצא הרצועה [בשם הרש"ש]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל