לתרומות לחץ כאן

עבודה בלי תנאים סוציאליים

אני עובד 5 שנים אצל הוריי במסעדה והם סיכמו איתי על 25 שח לשעה במקום 21 אבל בלי תלוש ובלי לשלם עליי בטוח לאומי ושהייתי חולה או שלקחתי חופש לא ניתן לי תשלום על כך רק על עבודה נטו קבלתי שכר שאלתי האם מגיע לי תשלום חופשות ומחלות על כל השנים לפי המנהג במדינה ומה דעת תורה על כך ואם כן מגיע לי אבל ההורים לא מוכנים לשלם מה עליי לעשות האם אני רשאי לא לפרוע להם הלואה שנתנו לי בעבר?

תשובה:

שלום רב,

אם לא סיכמתם שום דבר מראש לעניין חופשות וימי מחלה, לכאורה אתה רשאי לנכות מהחוב עבור חופשות וימי מחלה על כל חמשת השנים, אבל עדיף אם תתפשר עם ההורים.

נימוקים:

הדעה המקובלת ברוב בתי הדין היא שאם המעביד והעובד סיכמו שלא יהיו תנאים סוציאליים, העובד לא יכול לתבוע אותם.
סיכום שהשכר יהיה ללא תלוש וללא ביטוח לאומי אינו אומר שאין לעובד שאר תנאים סוציאליים, אלא יש לסכם על הכל במפורש.
אם העובד עבד כמה שנים ללא תנאים ומבלי לסכם במפורש שום דבר, הרי הוא יכול לתבוע למפרע על תקופת העבודה הראשונה, אבל לא תקופות העבודה שלאחר מכן שהעובד כבר ראה שלא משלמים לו על חופשות ומחלות והסכים להמשיך בתנאים אלו. תקופת עבודה היא תקופת זמן שלא ניתן לפטר בתוך התקופה, במקרה הנידון התקופה היא תקופת שכר אחת, כלומר עד קבלת המשכורת.

יש פוסקים שסוברים שבמקרה שלא סיכמו על תקופת העבודה ועל כך שיש למעביד זכות לפטר את העובד, אסור למעביד לפטר כל עוד שעדיין זקוק לעבודה. וממילא גם אין המעביד יכול לשנות את התנאים ולכן במקרה שהעובד לווה כסף מהמעביד ולא סיכמו במפורש על התנאים הסוציאליים, לכאורה רשאי לעכב את החזרת ההלוואה כנגד התנאים הסוציאליים למשך כל חמשת השנים.

מקורות:

 עיין עלון המשפט גליון 31 עמוד א וגליון 33 עמוד ד תשובות קצרות אות ג ואות ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל