לתרומות לחץ כאן

מקוה חב"ד

שאלה:

מה הוא מקוה חב"ד והאם החזו"א חלק על זה ומה הסיבה?

תשובה:

שלום וברכה

החזון איש סבר שיש לעשות מקווה רק על ידי זריעה [שפיכת מים שאובים לאוצר שיעלה על גדותיו וישפך לבור הטבילה] ולא על ידי השקה [חיבור בין בור מי הגשמים לבור מי שאובים שהיו שם קודם] וזאת מכמה טעמים של חשש למכשולות מסוימים, ומקווה חב"ד בנוי על השקה. כמו כן, יש שחששו שבמקווה חב”ד שהבור מי גשמים הוא תחת המקווה יש בעיה של “קטפרס”, אולם בס’ טהרת הבית ח”ג עמ’ שטז – שיח האריך מאוד להוכיח מדברי אחרונים רבים שאין כל חשש בענין, באופן כללי לא היתה דעתו נוחה מבניית כאלו מקוואות כיון שזה מייקר את עלות הבנייה ועלולים על ידי כך להמנע מבניית מקוואות אחרים [כאשר מדובר בכספי המועצה הדתית שקצובים ומוגבלים].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מקוה חב"ד הוא בור על גבי בור . דהיינו , הבור התחתון תמיד מלא מי גשמים והאשה טובלת ממש במי גשמים . לא השקה . מי בור חב"ד התחתון קרים . מי בור הטבילה חמים ונשארים למעלה . זה המקוה המהודר ביותר ! יש מכתבי הסכמה מכל הרבנים : אלישיב, אליהו, עובדיה , ועוד… במקוה חב"ד אין ריח רע מכיון שאין מגע בין המים לאויר . הם לא מוריקים ולא מסריחים זמן רב . גם אחזקת מקוה חב"ד זולה בהרבה ממקוה השקה מהצד . החימום מהיר יותר , הבניה זולה ופשוטה , יוצקים בור אחד ומניחים מחיצה עם פתחים . זול ומהודר לפי כל השיטות!!!!

  2. מפני חומרת הענין בדיני מקוואות בכלל ישנה הקפדה שיצאו ידי חובת כל הדעות (גם בראשונים שלא נפסקו בהלכה), ובמקווה בור על גבי בור יוצאים ידי חובת כל השיטות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל