ברכה על סלט פירות / מחית פירות

הרב ירוחם ארלנגר‎
כ"ה תשרי ה'תש"פ

שאלה:

האם תמיד כשפרי מרוסק וטחון לחלוטין ברכתו שהכל גם אם ניתן להכיר מה היה אבא שלו? דוגמאות לכך זה קוגל תפו”א רסק תפחים וכו’ כמו”כ בסלט פרות ובמרק נברך על הרוב גם ולא נפריד ביניהם כשכל חתכה ניכרת בפ”ע?

תשובה:

שלום וברכה

זה שאתה מכיר את המאכל על פי ידיעתך אותו אינו נחשב שניכרת צורתו… רסק תפוחים השתנה לגמרי, ואם תראה אותו לאדם שאינו מכיר סוג מאכל כזה ותשאל אותו מה יש כאן, הוא לא יאמר שזהו תפוח, ולכן הברכה היא שהכל. לגבי קוגל תפוחי אדמה, פעמים רבות זה לא מחית ממש, אלא רצועות דקות מאוד וזה עדיין אדמה. לגבי סלט פירות קצוץ היטב שתמיד יש בכפית מזה ומזה, אכן להכרעת המשנה ברורה תחילת סי’ ריב לא צריך להפריד והברכה היא אחת [ראה שם שער הציון וביאור הלכה שהביא שהחיי אדם סובר שכיון שכל דבר ניכר בפני עצמו ישלהפריד, אבל הכריע על פי אחרונים רבים שלא כדבריו]. אמנם בשו”ע הרב סי’ רד סעי’ יז חשש לדעת החיי אדם, וכן חשש לכך בקיצור שו”ע סי’ נד סעי’ ה, ולכן המחמיר להפריד ולברך תחילה על המועט בפני עצמו, תבוא עליו הברכה, בפרט אם הרוב הוא פרי העץ שאם יברך על הרוב לדעת החיי אדם לא פטר את המיעוט אפילו בדיעבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *