בעל אולפן – להקליט אשה זמרת

רבני בית ההוראה
כ"ב תשרי ה'תש"פ

שאלה:

אדם שהגיעה אליו זמרת להקליט, כיצד עליו לנהוג? לכאורה בענין שמיעת קול זמירתה יש צדדים להקל, שכן מבואר בשו”ת תורה לשמה (סי’ שצד) שגם בעניין שמיעת קול זמר יש דין הנאה הבאה לו לאדם בעל כרחו שמותרת (פסחים כה ע”ב; רמב”ם מאכ”א פי”ד הי”ב). אך הח”ח (כלל ו אות יד) כתב שבענייני עריות החמירו בזה, ומ”מ עדיין יש לומר כאן אומן טריד באומנותיה. וע”ע שו”ת ויען יוסף (יו”ד סי’ קמב) ובפסקי עוזיאל (סי’ נג ד”ה ועדיין יש). ובעיקר יש לדון, שגם אם נאמר שהדבר מותר, לכאורה אמור להיות איסור גמור בהקלטת שיר המיועד לרבים שכן הוא מכשיל את הרבים. האם העובדה שאותו שיר אמור להיות מופץ לקהלים חילוניים מיקל על האיסור? האם העובדה שהיא יכולה לילך למפיק אחר מקילה על האיסור? האם אין היתר בדבר לצרכי פרנסה? [נשאלתי בזה ממפיק שמתחזק, האם עליו להודיע שמעתה הוא לא מקבל יותר נשים להקלטת שירה?]

תשובה:

שלום וברכה

קשה מאוד לומר שיש כאן את ההיתר של אומן טריד במלאכתו, משום שהקלטה נמשכת הרבה זמן ויש הרבה תשומת לב ויחס אישי בין המקליט ללזמרת, הוא מאזין איך יוצא ונותן לה חוות דעת, וזה ממש יכול לגרום לקירבה ואש בנעורת, יש להמנע מכל וכל, בלי שום ספק. ההיתר של טריד במלאכתו יותר נאמר בדברים מרוחקים כמו צלם בחתונה שאין לו כל קשר ישיר עם המצולמות או אפילו מציל בים, אבל כאן שהם עובדים יחד והוא מאזין לה היטב, זו ממש פריצות לפי דעתי.

בשורות טובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *