שאלה:
שלום הרב.
הבנתי שאם אני מבשלת שיבולת שועל(להכנה מהירה, קוואקר) בכלי ראשון אז מברכים על הדייסה מזונות.
אם אני משרה שיבולת שועל להכנה מהירה(קוואקר) במים חמים או חלב בכלי שני, מהי הברכה?
האם זה משנה אם השיבולת שועל נדבקה אחת לשנייה או לא?
מתי הברכה היא מזונות ומתי אדמה, באילו מקרים?
תשובה:
שלום רב
- למעשה כשמדובר בדייסה מבושלת, גם אם לא נדבקו הברכה היא מזונות, כיון שהשיבולת שועל אינו גרעינים שלמים אלא מחולקים, ראה משנה ברורה סי’ רח ס”ק ג. הדיבוק נצרך בגרעינים שלמים שהתבשלו, או בדבר לא מבושל כדלהלן.
- כאשר אתה שורה קוואקר במים פושרים או קרים, אפילו נדבקו מעט ברכתן אדמה, עד שיעשו ממש כדייסה. קשה לתת הגדרה מדוייקת, אבל מדובר באופן שהמשקה נעשה סמיך או שהם דבוקים בצורה משמעותית. כ”כ הגרש”ז אויערבך והובא בס’ וזאת הברכה בירורים סי’ כז.
שמעתי שהייתה תקופה שר' שלמה זלמן אוירבאך נהג לברך על זה האדמה כי סבר שזה לא שיבולת שועל ואינה מין דגן
אינני מכיר שמועה זו, עכ"פ מנהג כל העולם שזה דגן.
חביתה העשויה משיבולת שועל ירק וביצים
מה מברכים ראשונה ואחרונה
תודה מראש
אני מניח שמהנוזלים של הירקות זה ממש מתבשל ואם כן הברכה היא מזונות על הכל.
מאפה מקוואקר דק ( 2 שליש, ושליש קמח), מה ברכתו? תודה.
תלוי מה מירקמו, אם דק כמו קרקר הוא מזונות ואם יש בו עובי ורכות הוא לחם, אלא אם כן מעורב בו מיני מתיקה וכדומה, תפרט יותר.
עובי יש, כמו עוגיות. וגם סוכר כעוגיות. לפי זה ברכתו מזונות?
נכון.
מה הברכה האחרונה של דייסת שיבולת שועל סמיכה?
על המחייה.
כדורי תמרים עם קווקר מהיר
האם נחשב שנדבק?
מה לברך?
תלוי במה מדובר, אם זה התחמם ולכן נדבק זה מזונות, אבל זה רק נדבק על ידי הדבש של התמרים, יש ללכת לפי הרוב, אדמה או העץ.
ממתק קוואקר מהיר+פצפוצי אורז+קמח+שוקוצ'יפס שאופים בתנור. מה ברכה ראשונה? ומה ברכה אחרונה?
נשמע כמו מזונות. ברכה אחרונה מן הסתם לא אוכלים מהמזונות כזית בכדי אכילת פרס ואז הברכה היא שהכל, הכל תלוי באחוזים וכמויות.
שלום כבוד הרב,
בהמשך לשאלות נשאלו,
אני מכין בביתי שייק שמכיל, יוגורט , כמות נכבדת של שיבולת שועל להכנב מהירה (קוואקר) ותמר.
את הכל אני טוחן במעבד מזון כך שיוצא נוזל משקה.
מה אני צריך לברך על כזה משקה?
שהכל.
שלום לרבנים
נשאלה פה שאלה ולא הייתה תשובה, חביתה עם שיבולת שועל מה ברכתה?
מזונות.
שלום וברכה.
איזה ברכה ראשונה ואחרונה עושים על שיבולת שועל לא מבושל וללא הכנה מהירה אלא פשוט אוכל ככה.
אדמה ובורא נפשות.
שלום,
על ממתק קוואקר שעשוי מקוואקר + סוכר+ קמח שקדים.
ממה שענו פה על שאלות קודמות, אני מבינה שברכתו מזונות, אבל מה הברכה האחרונה כשכן אוכלים כזית תוך כדי אכילת פרס. האם על המחיה או בורא נפשות?
אם זה אפוי עם הסוכר ולא סתם דבוק בו חי זה מזונות ועל המחייה.
הכנת לחם שיבולת שועל ע"י שלוקחים גרעיני שיבולת שועל עבה (גרעינים שלמים) מעורבבים היטב ביוגורט, אבקת אפייה ומעט דבש, ואופים בתבנית בתנור. לאחר שהכל אפוי ניתן להבחין בדיבוק מסויים לא אחיד בין הגרעינים ב"לחם" שנוצר. האם זה נחשב למזונות?
יש לברך מזונות, אפייה ממושכת כזו בתוך נוזל יוצרת דיבוק.
אם הכנתי בצק גרעינים-שקדים ועוד עם קמח. כדי להכין קרקר. מלוח
אבל כפית שמרים שהוספתי, התפיחה את הבצק.
אפיתי. האם מזונות או המוציא?
לא ברור לי המתכון ולמה את חושבת שאינו המוציא. תנסי לפרט כמויות של הכל כולל נוזלים.
הכנת לחם שיבולת שועל ע"י שלוקחים גרעיני שיבולת שועל עבה (גרעינים שלמים) מעורבבים היטב ביוגורט, אבקת אפייה וביצים, ואופים בתבנית בתנור. לאחר שהכל אפוי זה נראה כמו עוגה וניתן לראות את הגרגירים בעין. אני אוכלת את זה כמו לחם כחלק מסעודה. האם נחשב המוציא? מזונות? מה אם קבעתי על כך סעודה? תודה רבה
לכאורה זה ודאי מזונות, אני מניח שגם אם רואים את הגרגירים עדיין הם נעשה רכים מאוד ונדבקים מעט זה לזה.
נכון , אבל אם אני קובעת סעודה? זה מזונות או שכבר הופך להמוציא?
לכאורה כיון שהגרעינים שלמים אין בזה תואר לחם כלל ואין כאן קביעות סעודה.
שלום רב
מה הדין אם אני רק קולה אותו במחבת עם קצת שמן
תודה רבה.
אדמה.
השאר תגובה