כמה שאלות בהתייחסות ההלכה לאדם שלא נימול

רבני בית ההוראה
כ"ח תשרי ה'תשע"ט

שאלה:

בס”ד
שלום רב
ברצוני לשאול , האם מותר ליהודי להינשא כהלכה תחת חופה וקידושין כשהוא לא נימול ?
בנוסף, האם מותר להשתתף בחתונה חילונית כשהזוג יהודים ויש רב שעורך קידושין אך ברור שהזוג לא שמר נגיעה (בלשין המעטה) ואחרי הנישואין יחיו ללא שמירת מצוות ובחטא ?
יש מצווה לשמח כלה, אך מדובר בכלה שומרת מצוות או גם בכלה שחיה בחטא ?
יהודי שלא נימול , ועושה מצוות כמו הנחת תפילין , וכדומה , האם נחשבת לו המצווה ?

תשובה:

שלום רב,

אין מניעה להשיא אדם שלא נימול. יש בעיה להעלות לתורה ואולי גם להניח לו תפילין, אבל להינשא אין בעיה.

מותר להשתתף בחתונה כזו. לגבי ההערה שלך שלא ישמרו נדה לאחר הנישואין. כתבו הפוסקים שאין מניעה לחתן אותם ואין כאן בעיה של לפני עיוור לא תתן מכשול משום שכך או כך הם ימשיכו לחיות ביחד בלי שמירת נדה.

לגבי שמחת חתן וכלה אין קשר בין הדברים. גם אדם שאינו שומר תורה ומצוות מצווה לשמחו.

לגבי שאלתך אם הנחת תפילין אצלו זוהי מצווה. על פניו נראה שכן, אבל צריכים לשים לב, שיש כאן בעיה, בתשובת מים רבים (יו”ד סי’ נא) הביא מחכמי ליוורנו שהורו שאותם אנוסים שלא יכלו לימול אין להתיר להם להניח תפילין עד שימולו, והסיבה לכך, היא משום שהתפילין נועדו להזכיר על הקשר שבין העם היהודי לבוראו וכך גם ברית המילה. כלומר, יש שני עדים המעידים על מציאות ה’ בעולם, וכאשר חסר לאדם את אות המילה בזיון הוא שיעטה עליו את אות התפילין, שאינו אלא עד אחד המעיד שאין דבריו נחשבים לכלום עפ”י ההלכה.
אולם, בשו”ת ציץ אליעזר חי”א סי’ ט’ כתב שהמנהג הוא שאנשים שזה מקרוב באו ולא זכו עדיין לימול נותנים להם להניח תפילין, אלא אם כן מדובר באדם שבזדון ליבו הוא לא רוצה לקיים מצוה זו, שמשום סייג וגדר וכדי להרחיקו מעדת ישראל מונעים ממנו את קיום המצוה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *