לתרומות לחץ כאן

מציאה שיש בה טורח רב למצוא את בעליה

שאלה:

מצאתי רב קו וצריך ללכת לאגד ולחכות הרבה זמן עד שיבדקו את הפרטים של מי זה. ואין לי כח לחכות שם מה אני אעשה?

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שאיבד כרטיס רב קו יכול לבקש באחד ממשרדי אגד שיבטלו לו את הסכום שהיה טעון ברב קו, ויטעינו לו בכרטיס אחר, ולכן באבדת רב קו הסכום שטעון לא אבוד מהבעלים. האבדה מסתכמת רק בכרטיס הרב קו, שאם יחזיר לו את הכרטיס עצמו יחסוך למאבד סכום של 10 ש"ח, כדי שלא יקנה כרטיס חילופי.

על כן אם המוצא צריך לשלם עבור הנסיעה לאחד ממשרדי אגד, ויוכל לתבוע את ההוצאות של הנסיעה מהמאבד, וא"כ לא ירוויח המאבד כמעט כלום, כיון שיצטרך לשלם את הוצאות הנסיעה. ולכן במקרה כזה אין חובת השבה לכרטיס, ועדיף שיחתוך את הכרטיס, והבעלים יטרחו להשיג את כספם מאגד.

אם המוצא לא צריך לשלם עבור הנסיעה, כגון שהמשרד קרוב וילך ברגל, או שיש לו כרטיס חופשי, יש כאן רק טרחה ולא הוצאת כספית, ואדם לא נפטר ממצוות השבת אבדה בשל טענת טרחה. אך נראה שדוקא סוג טרחה שמקובל לטרוח עבור סכום כזה. אבל כל אדם לא טורח עבור סכום כזה – הסכום לא שווה את הטרחה, אינו חייב לטרוח ולהשיב.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע הרב הלכות השבת אבדה שכתב שהתורה מיעטה זקן ולא לפי כבודו ממצוות השבת אבדה, והכלל כל שבשלו לא היה מחזיר משום כבודו גם בשל חברו אינו מחזיר. וא"כ פטור בגלל כבוד מצאנו אבל פטור בגלל טרחה לא מצאנו. ולכן גם בדבר שאצלו לא היה מסכים לטרוח, חייב להשיב. עכ"ד הקדושים. אמנם נראה שדבריו דוקא בדבר שאדם משורה היה טורח בשביל סכום כזה עבור עצמו, לכן חייב המוצא אפילו שהוא לעצמו לא היה טורח. אבל אם כל אדם לא היה טורח עבור סכום מזערי, מסתבר שגם המוצא לא חייב לטרוח עבור מזערי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל