לתרומות לחץ כאן

אברך כולל שלא עדכן על האיחורים בכולל

שאלה:

שלום,
בעבר למדתי בכולל שבו היה רישום של שעות נוכחות ועל סמך זה הייתי מקבל מלגה. מספר פעמים רשמתי את השעות רק בסוף החודש בלי לזכור מספיק טוב את השעות האמיתיות ואני בטוח שבחלק מהחודשים נוצר מצב שרשמתי יותר שעות ממה שהייתי בפועל ואולי קיבלתי מלגה שלא הגיעה לי . כעת ברצוני לתקן את ספק הגזל הזה אך עלו בידי מספר בעיות.
1. אני לא יודע אם באמת קיבלתי משהו שלא מגיע לי כי בפועל לא תמיד היו מורידים כסף למחוסרי שעות, רק בחודשים אקראיים, ואני לא יכול לדעת אם באמת באותם חודשים הורידו כסף למחוסרי שעות או שמא הייתי מקבל אותו סכום גם כך.
2. אני לא זוכר כמה פעמים עשיתי זאת.
3. לא נעים לי לפנות אליהם ולספר להם על כך אז אם ארצה להחזיר סכום כלשהו במסווה של תרומה, האם זה אפשרי או שזה נחשב כנתינת צדקה ולא אצא ידי חובת השבה? שהרי מדובר על קופת כולל ולא על אדם פרטי.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

  1. אם המילגה ניתנה על שמירת זמנים, ולא שמרת על הזמנים, נחשב שקבלת מילגה שלא כהוגן. אבל אם לא משלמים עבור שמירת זמנים, אלא משלמים מילגה על לימוד התורה, ואברך שמאחר מורידים לו מהמילגה, אם עברת ורשמת שעות לא מדויקות, לא נחשב לאיסור גזל, אלא למעביר על דעת בעל הבית שאסור לעשות זאת, אבל עבר ועשה אינו גזל ממון. ולכן לדעתי אין חובת השבה אם למדת בכולל.
  2. אדם שגזל ולא יודע כמה, חייב לשלם מספק כמה שחושב שחייב.
  3. ניתן להכניס לחשבון הכולל ללא ידיעתם, או לומר להם ששולח להם כסף [ולא להזכיר תרומה], ואין צורך לפרט להם את מטרת ההכנסה.

מקורות:

1. קיי"ל שאסור לשנות מדעת בעה"ב וכל המשנה מדעת בעה"ב אינו גזלן, ודלא כר"מ שסובר שנקרא גזלן.

2. ראה ערוך השולחן חו”מ סימן שסה סעיף ו. וכדבריו מדוקדק בש”ך סימן עה ס”ק סז, שבגזל אם מסופק כמה גזל חייב לצאת יד”ש.

3. אינו חייב להודיע על ההשבה כאשר הנגזל אינו יודע מהגזלה – ראה שו”ע סימן שנה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם אתה אומר שזוהי תרומה, חל על זה תורת צדקה, ואין זה השבת גזילה. והגר"מ פיינשטיין באגרות משה כתב שבגזל רבים שעושה צורכי רבים התיר לתת לבית כנסת, אבל לא בתורת צדקה אלא בתורת השבת גזילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל