לתרומות לחץ כאן

השבת אבידה בסמארטפון

שאלה:

ידוע הפולמוס בעניין השבת אבידה בסמארטפון וכיו"ב. השאלה היא בזמנים אלו, בהם עניין החסימות באינטרנט הינו מונח נפוץ מאוד ההולך ומתפשט, האם גם במקרה כזה יש בעיה בזה, או שיש להניח שיש חסימה כשרה, או שיש קודם לבדוק את העניין במעבדה מוסמכת (שכן אם יבדוק לבד, הלא סו"ס יתכן שאין שם חסימה, ונמצא מכניס עצמו לניסיון לחינם).

תשובה:

 

שלום וברכה,

בשו”ע חו”מ סימן רסו סעיף ד “חתול רע שמזיק לקטנים, אין צריך להשיבו לבעלים, אלא כל המוצאו הורגו וזוכה בעורו”. מבואר שדבר שאסור להחזיקו אינו במצוות השבת אבדה, ואף מותר להורגו. וכתב בספר פתחי חושן חלק אבדה סוף פרק א שמכאן מוכח כל דבר איסור אין בחיוב השבה.

ונראה שלא רק שאינו מצווה בהשבה אלא גם אסור לו להשיב, לפי הראיות שהביא הפת"ח שם שמצאנו באבדת גוי שאסור להחזיר כדי שלא להחזיק ידי עוברי עברה, וה”ה להחזיק דבר שמקיים בו איסור. וכן המוצא שטר שיש בו ריבית, שצריך המוצא לקורעו למרות שמפסיד לבעליו את הקרן. מוכח שדבר איסור לא משיבו לבעליו, וצריך להשליכו לאיבוד.

על כן מכשיר שיש בו חשש איסור אסור להשיבו, אלא יש לבדוק קודם האם הוא מוגן וחסום כהלכה, ואם כשר הוא חייב להשיב.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. שלום,
    העתקתי שו"ת עם הרב סילמן, שטוען לחילוק בין בחור ישיבה וכד' לאדם שממילא יקנה אייפון נוסף: (http://beinenu.com/ask-rabbi)

    שאלה:

    מה דינם של מארחים שמצאו בביתם חפץ של אורחיהם, ויודעים שאם ישיבוהו יתביישו הבעלים, האם ישיבו? ומה הדין בספק?

    בספק צריך להחזיר, ואם בטוח שיתביישו-אין צריך. ואם זה דבר שאפשר להחזיר בלי שידעהו, אז יחזיר כך. לדוגמא, לבטוח שיתבייש זה כגון שאם רב חשוב ישכח אצלי בבית 'אייפון' אז הוא יתבייש לקבל זאת חזרה ולכן, אני לא אחזיר לו.

    שאלה:

    והרי הגרנ"ק פסק שבלאו הכי אסור להחזיר אייפון?

    אני מגביל את זה רק למי שאם לא יחזירו לו אז לא יקנה אחר, כגון בחור ישיבה שאין לו יותר מדי כסף. אבל, מי שברור שיקנה אחר אז אין עניין סתם להפסיד לו כסף ומותר להחזיר לו.

    שאלה:

    וכי מי שודאי יקנה מאכלי איסור מותר להחזיר לו אוכל של איסור ששכח?

    זה אסור כי אתה מצילו מהעבירה הספציפית עכשיו. ואילו אייפון זה דבר תמידי שהוא יקנה ואין נפקא מינא אם לא תחזיר.

  2. כל הכבוד על האומץ הראוי בהשבת דבר ה' זו הלכה בענין זה ללא מורא, ראה עוד בקובץ נזר התורה גליון כח מאמר מהגאון רבי ברוך שרגא שליט"א אב"ד המועה"ד ירושלים שג"כ פסק כן.

  3. שלום וברכה,
    ראיתי את דברי הגאון הרב סילמן שליט"א, אך עדיין נראה לי לומר, שהתורה חידשה שאם מצאתי ממון של חבר, אני מצווה לטרוח ולשמור ולטפל ולהחזיר לו את ממונו – לדאוג להפסד ממון של השני. אמנם אני לא רואה סיבה שיהיה לי חיוב לטורח ולטפל בחפץ איסור. העובדה שבין יקנה אחר זה לא מהווה סיבה שאני יטרח על ממון האיסור שאסור לו להחזיק.
    בהצלחה.

  4. הבאנו במקורות ששטר שיש בו ריבית – אסור להשיב, כדי שלא ייכשל המלווה באיסור ריבית. וכן להשיב אבדה לגוי, אסור. מבואר שחפץ שניתן להניח שבעליו יעשו בו איסור אסור להשיבו. וכ"ש במכשיר לא כשר שעצם החזקתו נאסרה על ידי הגדולים, והמחזיק מכשיר לא מאושר פורץ גדר.

  5. אם לא ידוע אם המכשיר פרוץ או מוגן, יש לתלות שמוגן, שהרי מצוי ההיתר, ומהיכי תיתי ללמד חובה על המחזיקו שהוא אדם כשר, ולחשוב שאינו מוגן, ולאבד את כספו בחינם?

    וגם, איך ידע המוצא אם הוא מוגן או פרוץ? שהרי יש הגנות מעולות בצורת אפליקציה המותקנת על המכשיר, ולא ניכר עליו כלום כלפי חוץ?

    ובהשבת אבידה ספק דאורייתא לחומרא, וצריך להשיב גם אם הוא ספק מוגן.

    ואפילו כשהוא פרוץ יש לדון אם פטור מלהשיב, כי כל הראיות שהביא הרב המשיב שליט"א אינן מתחילות.

    א. מה שהביא מחתול רע המזיק, כאן יכול אדם להשתמש באייפון כל ימי חייו ולא להיכנס למקומות אסורים. ואין זה אלא חפץ שדרכו אפשר להגיע למקומות אסורים, ודומה לרכב שאפשר לנסוע איתו לבית המדרש ואפשר גם לנסוע איתו למקום תועבה.

    ב. מה שכתב בפתחי חושן על דבר איסור, אין כאן דבר איסור כי אינו חפצא דאיסורא כמו טלוויזיה למשל, שמשדרת תועבה יומם ולילה. אלא הוא במהותו טלפון, והאינטרנט במהותו הוא כמו רחוב שאפשר ללכת בו לכאן ולכאן.

    ג. גם מה שאסרו אייפון פרוץ הוא משום גדר לרבים אבל לא איסור מעיקר הדין, מהיות טוב אל תיקרא רע, ולמה להכניס עצמו לניסיון, "לך לך אמרינן לנזירא, סחור סחור לכרמא לא תקרב", ובוודאי כל יר"ש יתקין סינון על מכשירו אבל איסור מעיקר הדין הוא לשון גוזמא (וראיתי לאחד מגדולי הרבנים בדור הקודם ששלח לגר"ש וואזנר הערות על ספרו, והעיר לו על שפירסם לשון איסור על טלוויזיה (!!) וכך כתב לו:

    בארצות הברית מתפשט זה וכו', ועל פי השמועה גם בעוד כמה וכמה מדינות, ואף שמובן שגם במצב כזה צ"ל אזהרה על זה ויותר הרבה מאזהרה, אבל – מקום לדאגה ש(ע"פ טבע) חלק גדול מהציבור אינו עומד בזה, ולכן צ"ע אם להבא יש לומר בזה – על כללות ענין הטעלעויזאן – לשון גזירה ואיסור וכו'".

    דהיינו אף שמודה שצריך להזהיר ולחזור ולהזהיר, אבל לשון איסור על דבר שהולך ומתפשט בציבור, עדיף שלא (וד"ל).

    וגם מה שפרסמו בשם הגר"ש וואזנר שהמחזיק אייפון פסול לעדות, אינו אלא דרך גוזמא, והראש"ל אמר בדרשתו שאם לא ראינו בעינינו שהלה צופה במכשירו בתכנים אסורים, יש לנו לתלות שמשתמש בו לדברים טובים, ואף אחד לא יתיר אשת איש לעלמא על סמך שהעד מחזיק אייפון פרוץ. אלא רק גוזמא בעלמא.

    ואחר כך ראיתי שהעיד רב אחד שנוכח בשעת מעשה ואמר שהגר"ש וואזנר אמר זאת לרב פלוני בדרך גוזמא.

    ד. מה שהביא מהפת"ש שאסור להחזיק ידי עוברי עבירה, זה אינו שייך הכא כי מאן יימר שיעשה עבירה עם המכשיר שלו. ואינו דומה לשטר עם ריבית שבוודאי יעשה בו עבירה, למכשיר שבאמצעותו ניתן לעשות עבירה וניתן גם שלו.

    וע"פ הגיון זה, המוצא רכב לא יחזירו לבעליו, שמא יסע איתו לדבר עבירה.

    עכ"פ כל הנדון הוא בהמוצא אייפון לא מסונן שבוודאות אינו מסונן (צ"ע איך ידע) אבל אם ספק לו, בוודאי צריך להחזיר.

  6. שלום,
    הטענה העיקרית שלך שסמארטפון לא מוגן זה לא מכשיר הרסני וקלוקל, אלא מכשיר טוב כמו רכב שניתן גם להשתמש בו לדברים אסורים. ברוך השם אין לי את הכלים האלו ולכן אין לי את הכלים להתווכח איתך. אבל עובדה אחת יש לי לומר לך, יש לי שיעור לכמה חילונים [בעלי משפחות אנשים נבונים ומשכילים], וכל אחד מהם כשיצא לי לדבר איתו על הפלאפון החכם אמר לי בצורה מובנת ופשוטה שהוא מבין טוב מאוד מדוע בציבור החרדי מנסים להעדיר את המכשירים האלו, ומחזיקים פלאפון כשר. וכמה אמרו לי שמצידם הם יעשו הכל שלילדים שלהם לא יהיו מכשירים כאלו על החתונה – הלוואי ויצליחו… אנשים מבחוץ מבינים את החומרה יותר טוב ממך… זה ממש לא דומה לרכב אלא זה מכשיר הרסני.
    לגבי מה שכתבת שבספק מוגן חייב להחזיר משום ספק דאורייתא לחומרא, הרי לנו פסק השו"ע בסימן רס סעיף ז שבמקום שהגמרא נשארה בספק אם צריך להשיב פסק השו"ע שלא יגביה ואם הגביה הרי אלו שלו. וכאן שיש ספק של מסייע ודאי שאסור לו להחזיר את המכשיר.

  7. כבודו לא ענה על כמה פרטים, א. מדוע, אם מדובר באדם חרדי, לא נתלה בהיתר המצוי, שהמכשיר מסונן.
    ב. הגישה ההלכתית הרווחת היא שאין זה נדון כחפצא דאיסורא ולכן גם לא פסול לעדות אלא אם כן ראינוהו חוטא בפועל עם המכשיר.

    העובדה שחילוניים משתמשים בזה לרעה היא פשוטה, אבל לחרדי צריכה להיות יראת שמים. גם בכל פעם שהוא יוצא לרחוב יש לו התמודדות קשה של שמירת העיניים, ללא שום פילטר – והוא אמור לעמוד בכך.

  8. אדם שמוצא מכשיר כזה לא יודע אם המאבד הוא חרדי או לא.
    אדם שמחזיק מכשיר לא כשר גם אם אינו פסול לעדות אבל אין חובת השבה על מכשיר כזה.
    אדם חרדי שמחזיק מכשיר פרוץ הוא חמור יותר – הוא נותן דוגמא שלילית ופורץ גדר. ומלבד זאת אני לא בטוח שמבחינה מציאותית אפשר להחזיק מכשיר כזה ולא להיכשל, כל חיפוש בגוגל מביא לך מיד גם תכנים לא כשרים. ונשלחות הודעות לא כשרות עם תמונות…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל