לתרומות לחץ כאן

מה לעשות כאשר אני יודעת שחברתי בוגדת בבעלה?

שאלה:

האם אישה שבוגדת בבעלה ואני יודעת מי זה מה עלי לעשות בנידון

תשובה:

שלום רב,

כמו כל פעם שאדם רואה שחברו עובר על איסור עליו להוכיח אותו. זו מצווה וחובה של הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא. אלא שאם אין סיכוי שישמע לו אינו צריך להוכיחו. לכן, גם במקרה זה כדאי לתפוס איתה שיחה על מהות החיים ועל מטרת בואנו לעולם, ובכך להסביר לה את גודל החומרה של עבירה כזו של איסור אשת איש.

מעבר לכך, האם יש לך חובה ליידע את הבעל שהיא אסורה לו, התשובה היא לא. יש מחלוקת גדולה בפוסקים בסוגיה זו. האם אדם שיודע שהאישה אסורה לבעלה מחוייב לספר לבעל או לא. לדעת הנודע ביהודה (או"ח סי' לה) הוא מחוייב לומר לבעל שאשתו אסורה עליו, וזאת למרות שביאר שם בהרחבה לפני כן שיש כאן כבוד הבריות אם הם יאלצו להתגרש בעקבות זאת. וכידוע כבוד הבריות דוחה איסור בשב ואל תעשה (כלומר, מצד היודע האיסור הוא בשב ואל תעשה. אולם בכל זאת פסק של הנודע ביהודה שהוא חייב לספר לבעל משום שיש כאן איסור תמידי שהבעל יעבור לאורך זמן ולכן גם כבוד הבריות לא דוחה את זה לשיטתו. והדברי חיים (סי' לה) חולק עליו ולדעתו אין עליו חובה לספר לבעל. וכידוע אנו נוקטים הלכה למעשה כדעת הדברי חיים. כך כתוב גם בשו"ת שבט הלוי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה.
    דבריו של הדברי חיים נאמרו היחס לאותו אדם שחטא עם האשה, שהוא מעיקר הדין לא צריך לספר,
    אבל ביחס לאדם שלישי, לכאורה כן יש עליו חובה לספר, שהרי אצלו אין חשש כבוד הבריות, ולכאורה יש לו לספר כדין כל אדם שרואה את חבירו עובר איסור, שהוא מצווה להפרישו.

  2. כבוד הבריות כפי שביאר זאת הנודע ביהודה והדברי חיים, אינו מחמת החוטא, אלא יותר מחמת הבעל ושאר בני המשפחה. הבושה גדולה מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל