לתרומות לחץ כאן

לצאת ידי חובה בברכה מעין שלוש על פירות וירקות – תנובת השדה

שאלה:

לשיטת הספרדים.
1. אדם אכל 40 גרם בורקס ו40 גרם תפוח עץ. מה יברך קודם בברכה אחרונה? נפשות או על המחיה? נפקא מינה להאם אמירת על תנובת השדה פוטרת את הברכה האחרונה של פרי העץ?

2. לשיטת הספרדים, אם אדם טעם רוטב שבקדרה עם בשר. האם הוא נחשב לבשרי?

תשובה:

שלום וברכה

  1. ראה שו"ת יביע אומר חלק סי' יז שקיבץ את שיטות הפוסקים שסברו שאדם יכול לצאת ידי חובה בברכת מעין שלוש בדיעבד גם על פירות וירקות בגלצ שאומר על תנובת השדה, ועל פי זה הובא שם מהדברי מלכיאל להעדיף להקדים את הבורא נפשות לברכה מעין שלוש, ומכל מקום מסקנתו שאם לא כיון בפירוש לפטור גם את הפירות והירקות, לא נפטר בברכה זו כיון שאינה ראויה, ולכן גם אם הקדים מעין שלוש לבורא נפשות מברך בורא נפשות.
  2. בודאי נעשה בשרי. בטור בסי' פט הביא שני טעמים לחיוב ההמתנה אם זה בשר שבין השיניים או הטעם השומני בחיך, להלכה חוששים לשני הטעמים, ולכן גם רוטב שאינו נתקע בין השיניים מחייב המתנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל