לתרומות לחץ כאן

לחיצת יד לגבר לא יהודי מפאת הנימוס

שאלה:

אם אני טסה לכנס בחול , אם גבר מושיט לי יד, מה עלי לעשות? יש לציין שרובם לא יהודים בכנס.
בארץ כולם מבינים ואין לי בעיה להסביר. בחול אני מפחדת שלא יבינו.

תשובה:

שלום רב,

לחיצת יד לגבר אסורה וודאי גם באופן שהוא אינו יהודי. לעניות דעתי זה לא כ"כ מסובך, גם אנוכי הייתי בסיטואציה דומה מול אישה שאינה יהודיה בחו"ל, אמרתי לה שאני דתי, ומיד הבינה ללא כל הסברים מיותרים. והכל הלך כשורה. מפורסם הסיפור אודות הנציג של הציבור חרדי בעיריית האקני בלונדון – הרב לווינשטיין זצ"ל שעמד בראשות העירייה שם, ובכנס בהשתתפות ראש הממשלה מרגרט תאצ'ר היא הושיטה את ידה והוא סירב בנימוס, והיא ציינה זאת בהתפעלות לאות שהוא עומד על עקרונותיו, ובכך היה קידוש ה' גדול.

מקורות:

עיין ברבינו יונה שערי תשובה שער ג’ סעיף פ’ ועיין בדרכי תשובה יו”ד סימן קפ”ג ס”ק ט”ז.

עיין בשו”ת אגרות משה או”ח ח”א סימן קי”ג ובאבן העזר ח”ד סימן ל”ב סק”ט שכתב שאסור לגבר להושיט יד לאשה, אמנם עיין באבן העזר חלק א’ סימן נ”ו שכתב ששמע שיש כמה יראי ה’ שמקילים בזה, (להושיט יד בדרך נימוס) ומסיים שאף שיש לדון אותם לכף זכות מכל מקום לעניין מעשה קשה לסמוך עליהם עד כאן דברי האגרות משה, ומבואר שדעתו של הגאון הנ”ל שאסור להושיט יד לגבר. וראה עוד בשו”ת אז נדברו ח”ב סימן עג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הייתי רוצה לציין שגם עלי עבר מעשה דומה, והסברתי בצורה בטוחה ובנועם שליהודים אסור לקרב בין שני המינים כשאין קשר אישי ביניהם ע"פ החוקים היהודיים. וכחלק מזה אסור להם לגעת אחד בשני כלל.
    השומעת חייכה בהבנה, ובזה תם הסיפור.
    אני חושב שהסוד של זה הוא העובדה ששילבתי בין ביטחון בדרכי לבין נועם ונימוס. בכך הם רואים שיש לאדם עקרונות (והם יודעים שיש מנהגים שונים בעולם, ולמשל הדתות השונות בהודו, שיש שם כל מיני מנהגים משונים, והם מתקבלים בהבנה גמורה ע"י שאר העולם), ועם זאת הוא עדיין יכול להיות נחמד. ודו"ק.

  2. אמת ויציב! בענין זה שמעתי סיפור נחמד מהגאון רבי אשר ויס שליט"א, שסיפר על אברך שנזקק לניתוח לב פתוח בארה"ב בידי מנתחת בעלת שם, לפני הניתוח הושיטה לו המנתחת את ידה לברכה, לא היה נעים לסרב בסיטואציה כזו… אמר לה האברך: אני מפקיד בידך את ליבי את רוצה גם את ידי?…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל