שאלה:
בס"ד
שלום רב,
רציתי לשאול אם אמרתי שלא אלמד נושא מסוים (זה נושא של חול). לא אמרתי לשון נדר או שבועה. רק שלא אלמד אותו הנושא. האמירה הזו הייתה בעיקר בלב, ייתכן שגם אמרתי זאת לעצמי בפה.
הסיבה לכך שאמרתי שלא אלמד, היא משתי סיבות:
1. שנושא זה יכול להעסיק את מחשבתי רבות וייתכן שאלמד אותו בשעות מאוחרות דבר שיכול לגרום לי למיעוט בשינה וכאבי ראש וכו'.
2. כיוון שחששתי שיש בנושא זה דברים שיכולים להחליש את אמונתי. כעת אני פחות חושש לשני הדברים האלו.
האם יש בכך משום נדר או שבועה?
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
אם זה היה רק בלב ודאי אין כל מקום לחשש, ואם זה היה בפה זה בהחלט נדר כיון שלא אמרת שיהיה בלי נדר אלא קיבלת זאת בהחלטה גמורה בפה, וצריך התרת נדרים.
מקורות:
ראה שו”ע סי’ רד סעי’ א, וע”ע שו”ת משנה הלכות ח”י סי’ קנא, ובשו”ת מנחת שלמה ח”ב סי’ צז אות ז.
בס"ד
שלום רב , בהמשך לשאלה הנ"ל, אף אם אמרתי זאת בפה,
האם יהיה ניתן לסמוך במקרה זה על הנוסח שאמרתי
בראש השנה שכל נדרים ושבועות יהיו בטלים? (וודאי שבשעת אמירתי לא זכרתי עניין המודעה).
תודה רבה.
בנדר ממש לא סומכים על כך, כך גזרו חכמים כדי שלא יהיו נדרים קלים בעיני הבריות ויש חובה לעשות התרה.
בס"ד
שלום רב, תודה רבה, רציתי להבין במה שונה המקרה שלי מהמקרה המובא אצלכם באתר כאן:
http://din.org.il/2017/12/16/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%a7%d7%91%d7%9c%d7%94-%d7%91%d7%a4%d7%94-%d7%9e%d7%91%d7%9c%d7%99-%d7%9c%d7%94%d7%92%d7%99%d7%93-%d7%91%d7%9c%d7%99-%d7%a0%d7%93%d7%a8-%d7%a0%d7%97%d7%a9%d7%91%d7%aa-%d7%9b%d7%a0/
ושם השיב לו הרב (בתגובה למטה) שאפשר לסמוך על המודעה שעשה בראש השנה.
שנית, במקורות שהרב ציין מובא לשון של "אסור" כך וכך, גם בשולחן ערוך וגם באחרונים שהרב ציין
מדובר שם על נערים שאמרו לשון של "אסור" על חבריהם כך וכך.
הלשון שלי לא הייתה לשון של "אסור עלי" כך וכך. רק אמרתי ש- "לא אלמד" כך וכך.
האם אין הבדל בין לשון "אסור עלי" , לבין לשון "לא אלמד" ?
תודה רבה.
ההבדל הוא יותר בין השואלים לא בין השאלות…
השאר תגובה