עיסקה באשראי של אחר

רבני בית ההוראה
א' שבט ה'תשע"ח

שאלה:

שלום
לאחרונה ביצעתי עיסקה במספר אשראי של חבר שלי. באופן כללי הוא מסכים שאנהג כן ואשלם לו אח”כ במזומן, אבל הפעם לא היה ניחא לו בעיסקה הזו מטעמי אמינות החברה ועוד טעמים, וחסם את הגבייה דרך חברת האשראי. אני טרם קיבלתי את התמורה ואם המצב יישאר כך גם לא אקבל אותה כמובן.
מלבד זאת אני מעוניין לבטל את העיסקה.
שאלתי היאה אם ניתן לומר שמלכתחילה העיסקה בטלה כיוון שבעל הכרטיס לא היה ניחא לו בה, או שמא אם זה מהווה קניין סיטומתא, ההתחייבות חלה עליי כ’גברא’ ולא על ה’חפצא’ של החשבון, ואני חייב להמשיך את המנוי ולשלם להם בדרך אחרת?
אשמח לתשובה בהקדם, רוב תודות

תשובה:

שלום,

בדבר שנהוג לקנות בכרטיס אשראי, מסירת פרטי הכרטיס מהווה סיטומתא. ואין חילוק אם פרטי האשראי הם שלו או של חברו.

ברכישת מנוי, והעיסקה נעשית בדבר שעדיין לא בא לעולם, נחלקו הפוסקים האם מועיל בו קניין סיטומתא. ומידי ספק לא יצאנו, ועל כן אין להוציא מהמוחזק. ובמקרה שלך אתה יכול לומר קיי”ל כשיטות שאין סיטומתא מועיל, ולבטל את המקח.

בהצלחה.

מקורות:

אשראי דינו כסיטומתא: ראה שו”ת מנחת יצחק ח”ה סימן קיט ד”ה והנה פשיטא. ופס”ד ירושלים ח”ח עמוד כד בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל. [הם דיברו לעניין צ’יק, וה”ה באשראי.

סיטומתא בדבר שלא בא לעולם: ראה קצות החושן סימן רא. ופת”ש בשם רע”א. וראה מרדכי גיטין שסג-שסד. שו”ת הרא”ש כלל יג סימן כ.

2 תגובות

    שלמה:

    לגבי מנוי, האם ניתן לנהוג כך גם מצד ‘דינא דמלכותא’?

    הרב נפתלי בן חיים:

    שלום,
    דינא דמלכותא לא קשור לעסקים בין שניים, אלא בדברים שנוגעים למלכות ולהנהגת העם.
    בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *