לתרומות לחץ כאן

תבוע מחברו שקנה חפץ שנגנב ממנו

שאלה:

שלום
ראובן קנה סט סירים בזול משמעון שהיה אחראי על המחסן של החנות של לוי, אחרי שבוע אומר לוי לראובן ששמעון מזמן לא עובד איתו והוא רוצה בחזרה את הסירים (שעדיין באריזה), בנתיים שמעון נעלם עם הכסף.
האם ראובן חייב להחזיר את הסירים ללוי?

תשובה:

שלום רב,

התשובה מתחלקת לשני אופנים: א' מעיקר הדין לוי אינו נאמן לטעון ששמעון גנב ואינו עובד זמן רב, ולהוציא ממון מראובן, מאחר ושמעון היה עובד בחנות.

במקרה שלוי מוכיח בוודאות ששמעון גנב, או שהקונה ללוי על מה שמספר. ותובע לוי את הרכוש שנגנב, תקנו חז"ל 'תקנת השוק' שלוי ישלם לראובן כפי המחיר שראובן נתן לגנב – לשמעון, ויחזיר החפץ הגנוב לבעה"ב.

בהצלחה.

ביאור ומקורות:

מעיקר הדין בעה"ב נוטל את הכלי מהקונה, וידון הקונה עם הגנב. אלא שתקנו חכמים 'תקנת השוק' –  שאם קנה מגנב חפץ גנוב, ולא ידע שהחפץ גנוב, ועדיין לא התייאשו הבעלים, שבעה"ב משלם לקונה את המחיר שנתן עבור החפץ, ויטול הכלי מהלוקח, והטעם לכך שלא ימנעו אנשים לקנות בשוק, ויתבטל המסחר. ואפילו שהוכר הגנב משלמים הבעלים לקונה והבעלים יתבעו מהגנב.

כשקנה בזול מבואר (שם) שלא אומרים שהיה לקונה להבין שהחפץ גנוב, ובעה"ב משלם לקונה כפי מה שנתן לגנב. וכתב בערוך השולחן (סעיף יא) שיש פעמים שניתן להבין מהמחיר שהחפץ גנוב, ותלוי לפי ראות עיני הדיינים הזמן והמקום ומהות הקונה.

ראה שו"ע חו"מ סימן שנו בפרטי הדינים שם.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל