לתרומות לחץ כאן

חופה ביום שישי לפני שבת וחתונה בליל שבת במלון

שאלה:

‏יש לי זוג דתי מאד שמתחתן בשיקגו וכל האורחים נמצאים במלון ששכרו במיוחד לכל הסוף שבוע והם רוצים לעשות את החתונה בצורה שונה מן הרגיל להתחיל דחופה ממש לפני שבת וסעודת הנישואין תהיה ביום שישי בלילה רציתי לדעת האם ישנן בעיות הלכתיות ‏הקהל ברבו דתי וגם הלא-דתיים נמצאים במלון בשבת

תשובה:

שלום רב,

לגבי עצם החתונה בשבת, בודאי ידועים דברי השו"ע סי' רפ סעי ב' שמותר לבעול בתולה בשבת אף לכתחילה, וראה שם במשנה ברורה. ובעבר נהגו לשות חתונות כאלה ביום שישי וסעודת מצווה בליל שבת.

לגבי תזמורת ע"י נכרים במהלך ליל שבת, יש דיון בפוסקים ולמעשה אין להקל, ראה במקורות.

ישנם בעיות שונות בבית מלון בשבת, כמו הבעיות השונות של חשמל ודברים הנדלקים באופן אוטומטי. תעשה חיפוש באתר "מלון בשבת" ותראה הרבה שאלות בנושא.

חובה גם לעשות עירוב חצרות בבית המלון מאחר ששוהים שם הרבה יהודים, ולשם כך צריך לשכור בפרוטה מהנכרי – הפקיד הממונה במלון – את רשותם של כל האנשים הנמצאים במלון, ולעשות עירוב חצירות כדינו כדי שתוכלו לטלטל מחדר לחדר בבית המלון. ראה כאן כיצד עושים עירוב חצירות, וראה כאן עוד פרטים בזה.

 

מקורות:

לגבי תזמורת ע"י נכרי: כתב בשו”ע (סי’ שלח סעי’ ב’): “יש מתירים לומר לעכו”ם לנגן בכלי שיר בחופות”. והטעם הוא משום שלצורך שמחת חתן וכלה התירו לאמירה לגוי במקום שבות, שהרי האיסור עצמו לנגן הוא איסור דרבנן. ואמירה לגוי גם הוא איסור דרבנן, לכן לצורך שמחת חתן וכלה התירו שבות דשבות. כלומר, לדעת השו”ע, אסור להזמין נגנים באופן שהם עצמם יעשו איסור דאורייתא. היום מן הסתם רוב הכלים כרוכים באיסור דאורייתא.

עוד הוסיף הרמ”א: “ואפילו לומר לעכו”ם לתקן הכלי שיר, שרי משום כבוד חתן וכלה, אבל בלא”ה, אסור”. כלומר, לדעה זו מותר לעשות גם איסור דאורייתא ע”י אמירה לגוי לצורך שמחת חתן וכלה. אולם כתב שם המשנה ברורה שלדידן שאנו פוסקים כדעת רוב הפוסקים האוסרים מלאכה דאורייתא ע”י גוי לצורך מצווה. גם לצורך שמחת חתן וכלה אסור.

אכן ישנם רבים מהאחרונים שחלקו על כך, ולדעתם אסור להתיר נגינה ע”י גוי גם באיסור דרבנן בלבד. ראה בספר שדי חמד (ח”ו מערכת חתן וכלה וחופה סי’ יג) שהאריך בסוגיה זו, והביא פוסקים רבים לכאן ולכאן (להתיר או לאסור נגינה האסורה רק מדרבנן). ובד”ה וכל האמור, סיכם את הנושא:

“וכל האמור בענין אינו אלא מצד הדין ומצד המנהג שהיו נוהגים בדורות ראשונים שכונתם כל מעשיהם היה לשם שמים ומדבר המותר עפ”י הדין לא היו פורצים להתיר דברים האסורים ולכן העמידו הדבר על הדין ועל האמת שמשום כבוד חתן וכלה שמחתם מצוה גדולה היא יש להתיר למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה...אמנם בדורות האחרונים אשר בעונותינו רבו פורצי גדרי התורה ואם יהיה היתר לנגן בכלי שיר ע”י גוי יבואו לידי כמה איסורים קלים וחמורים בחילול שבת ויו”ט כאשר כל מודה על האמת לא יכחש בזה. לכן בוטל השיר מדורות שלפנינו בכל תפוצות ישראל ואין למנהג הזה כל עיקר כי בכל מושבות בני ישראל נהגו איסור בזה לא ראינו ולא שמענו שיהיה מנהג זה הן עוד היום בשום מקום והטעם פשוט משום דאחשור דרי וע”י הניגון והריקודים ירקד השטן ביניהם ויכשילם בכמה מיגי איסורים בחילול שבת ויו”מ נוסף על אשר נכשלים”.

ואם כך, הדברים ברורים לגמרי בזמנינו, שהדברים הרבה יותר נשמעים וברורים עד כמה צדקו דבריו, לכן אין כל היתר לעשות זאת היום. ועל כך כבר אמרו חז”ל “ופורץ גדר ישכנו נחש…” בפרט שכאמור היום הנגנים הגויים אמורים לעבור על הרבה איסורי תורה, ובכך נשמט כמעט לגמרי כל בסיס ההיתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל