לתרומות לחץ כאן

מקרר בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום רב
יש לי כמה שאלות בנושא הלכות שבת קודש.
1. הוריי רכשו מקרר "שארפ מהדרין " דגם sjs 3610
התקשרתי למכון הטכנולוגי להלכה של הרב הלפרין והם אמרו שמקרר זה אכן מאושר על ידם.
במשמרת השבת אמרו שלא מספיק האישור של המכון הטכנולוגי ויש לרכוש פיקוד שבת שלהם ולהתקין במקרר זה. בנוסף ראיתי סרטון ב Youtube של בחור שהראה שכאשר מעבירים את המקרר למצב שבת , ולאחר מכן פותחים את הדלת למשך כמה שניות , צריכת החשמל משתנה (הוא חיבר מכשיר מיוחד שמודד את צריכת החשמל ) . מה עליי לעשות ? האם הרב יוכל לברר בשבילי את העניין ?
2. בנוסף , אישה שיש לה ווסת , ולאחר הצרכים היא מנגבת את המקום , ויש דם על המגבונים , זה בסדר בשבת?
3. שמעתי פעם שאמרו שאישה בזמן ווסת , אסור לה לגעת בידיים חשופות באוכל כדי שהאוכל לא יתקלקל . האם אישה כזאת שנוגעת במאכלים כולל מאכלי שבת , ומחזיקה כוס קידוש והבדלה בידיים חשופות לכ פוגמת את המאכלים / היין ?
אומרים שאדם שהיה בבית שימוש ועשה צרכיו חייב לנגב כראוי את המקומות לפניי שניגש לברך . אך אישה בזמן ווסת , יש לה הפרשות דם כל הזמן ולא ניתן לשלוט על זה ולהחליף את התחבושות לפניי כל ברכה / תפילה. האם זה בסדר ? מה הרב מציע לעשות ?
4. כבר כמה שנים ניסיתי לברר מה סוג המזגן שיש בחדרי , ולא הבנתי עד הסוף. חיברתי אותו לשעון שבת ובמהלך השבת קודש הוא נדלק ונכבה לפי הזיזים שבשעון שכיוונתי ביום שישי. אני מקפידה בלי נדר שלא לפתוח את החלון כל זמן שהמזגן דולק . אך אני פותחת את הדלת של חדרי מידיי פעם לכמה רגעים כדי לצאת / להיכנס לחדר. האם זה מותר לכתחילה ?
תודה רבה. שבת שלום.

תשובה:

שלום וברכה

  1. אינני יודע לברר את הענין, אני גם ניזון מהויכוח שבין שתי המערכות האלו, מה שאני כן יודע, הוא שהרב הלפרין היה מוערך מאוד כל השנים על ידי גדולי הפוסקים כמו הגרש"ז אויערבך ואחרים שנתנו בו אימון. הפיקוד שבת של משמרת הבת מאוד פשוט ואין בו שום שאלות, כיון שהם פשוט עוקפים את כל החיישנים ומפעילים את המקרר כמו שהיו פועלים מקררים לפני 20 שנה, זה ודאי טוב, את ההתקן שבת של הרב הלפרין אני לא מכיר מספיק ולא יכול להביע דעה. הוא מבוסס על כך שרישומים דיגיטליים חסרי משמעות ניכרת לעין אינם אסורים בשבת, ואין לי עמדה בענין זה. אגב, גם מקרר שאין לו התקן שבת ניתן לחברו לשעון שקע, ואז כאשר הוא מכובה ניתן לפתוח ולסגור ללא חשש, ניתן לכוונו כך לזמני הארוחות.
  2. בסדר גמור, זה דרך ליכלוך ולא צביעה.
  3. אלו סתם הבלים חסרי בסיס. לא צריך להחליף תחבושת לפני כל ברכה כיון שזה מכוסה בבגד עליון.
  4. אני מניח שמדובר במזגן רגיל ולא אינוורטר שלא היה מצוי לפני כמה שנים, כך שאין חשש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל