לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לנהוג כל פעם לפי פוסק אחר?

שאלה:

שלום שמי רפאל  שאלתי היא אני חוזר בתשובה כמה שנים האם אני יכול בנושא מסויים לסמוך על הרמבם נושא אחר על מרן אחר על הרמא כול עוד אני בגדר ההלכה אנה אם יש התר לדבר אל תחסכו זאת מימני תודה רפאל

תשובה:

שלום רב,

אין אפשרות לעשות כל פעם ככל שרוצים. יש הכרעות בהלכה ויש לנהוג כפי שההלכה הוכרעה. אלא שמנהג הספרדים ללכת אחר הכרעותיו של מרן הבית יוסף. ואילו מנהג האשכנזים ללכת אחר הכרעותיו של הרמ"א.

יש נידון אחר, האם בעל תשובה חייב לנהוג בהתאם למוצאו ספרדי או אשכנזי או שאינו מחוייב דווקא למוצאו.

ראה בספר עין יצחק (הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א, ח"ג עמוד תמ) שהביא בשם כמה פוסקים על בעל תשובה שאין לו מנהג אבותיו אז גם אם אבותיו מאירופה, אם הוא עצמו נוהג כספרדי בעקבות רבותיו, הוא יכול להמשיך לנהוג כך בין לקולא ובין לחומרא, וכך הביא בשם אביו היביע אומר ח"י או"ח סי' ט' (אלא ששם כתב משום אתריה דמרן). וכן בשו"ת בית אב"י (הגרי"א ליעבעס, ח"ד סי' נד) משום שכך כבר נהג עפ"י רבותיו ואין עליו אל תטוש תורת אמך. וכעין זה כתב גם הגרש"ז אוירבך זצ"ל במכתב בכת"י שהובא בספר הליכות שלמה פרק ה' הערה לז, על בעל תשובה ממוצא אשכנזי שהתחנך כספרדי, שהוא רשאי להמשיך לנהוג הן לקולא והן לחומרא. אבל אם עדיין לא התחיל לנהוג כספרדי יש לו לנהוג כפי מוצאו האשכנזי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל