לתרומות לחץ כאן

הלשנה למשטרה על עובד ציבור שמועל בתפקידו

שאלה:

שלום הרב!
אשמח אם הרב יכול לעזור לי בשאלות אלו. נשאלתי על ידי חבר והוא רוצה גם אתת המקור לתשובה.

1.אם והייתם יודעים על נושא משרה ציבורית שסרח מעט ומקבל כסף מהצד, הייתם מספרים למרות שאתם יודעים שיפגעו לו במקום העבודה ובפרנסה שלו (ויכול להיות שיועמד לדין על כך)?
2. שמעתם על עו”ד שעובר על כללי האתיקה, האם הייתם מדווחים עליו ללשכת האתיקה, בידיעה שהתלונה יכולה להשעות אותו מהלשכה ואף לפגוע בו כעו”ד, בנוסף לכך לפגוע בפרנסתו ובפרנסת בני משפחתו?

תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

אדם שמועל באימון הציבור ומקבל החלטות במקום לפי מקצועיות לפי כספי השוחד שהוא מגייס, זה חמור מאד אבל איני רואה שיהיה מותר למסור אותו לשלטונות, ובודאי שלא לפני אזהרה שלא יעשה כן בעתיד.

מקורות:

הפוסקים לדורותיהם כבר נשאלו בשאלות דמות. האם מותר למסור גנב לשלטונות למרות שאנו יודעים שהשלטונות ינהגו בו שלא עפ"י המגיע לו בדין התורה. ראה בשו"ת פנים מאירות (ח"ב סי' קנה) שדן בשאלה זו וסיים: " וחוכך אני מאד שלא למסרו לערכותיהם, וכבר אמרו חכז"ל כתוא מכמר, יש לחוש, שאם יודה ידינו אותו למיתה, כללא דמילתא בהא נחתא ובהא סלקא, אם יראה עפ"י עוצם בינתם וחכמתם להסיר ממנו מוקשי מות, ודבר הגורם לזה, רשות ניתן ליסרו קצת, כדי שיודה על האמת, ובלבד שיסכימו שלשה בעלי תורה יראי ד' ושונאי בצע עכ"ל, וראה עוד בתשב"ץ (ח"ג סי' קס"ח). ובשו"ת מנחת יצחק ח"ט סי' ט' אות ב'. וראה גם בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ה סוף סי' ט' שצידד לומר שלא למסור אותו לשלטונות משום שהם יענישו אותו שלא במסגרת המגיע לו עפ"י התורה. אולם אם יש חשד סביר שהוא ימשיך לעשות זאת גם לאחר אזהרות, תשאל שוב מה לעשות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל