אחד שהסכך מהסוכה שלו נפל מצד הרוח, והוא החזיר אותו ביום טוב, האם מותר לו להשתמש בסוכה, או שזה בגדר מצוה הבאה בעבירה וכדומה?
תשובה:
שלום רב
ביום טוב עצמו אסור להשתמש זה ברור, מצד איסור של מעשה שבת. לגבי אחרי יום טוב, ומדין מצוה הבאה בעבירה, דן בזה בספר מקראי קדש ח”א סי’ ו’, וכתב שאין לפסול את הסוכה משום מצווה הבאה בעבירה משום שכבר כלתה העבירה והסוכה יכלה להבנות גם לאחר השבת, כך שלמעשה העבירה שנעשתה בבנייתה אין לה משמעות בעצם הסוכה.
על עצם הנדון בסכך שנפל ביום טוב ראה כאן.
מש"כ שזה ברור לאיסור כ"כ באג"מ או"ח ח"ד סט ושבה"ל ח"ג עו לאסור להשתמש בסוכה שנבנה באיסור שבת ומ"מ יתכן דזה רק במזיד דאילו בשוגג יש להקל לא מיבעיא אי החזרת סכך דרבנן ע' מ"ב תרל"ז דאז יש להקל עפי"ד מ"ב שיח ו' ואף אי הוי איסור תורה מ"מ להגר"א שם יש להקל בשוגג. וביו"ט יש לצרף עוד דלא אסרו מעשה יו"ט בסי' תקכז סי"ז ובה"ל שם. וע"ע ארחו"ש פכ"ה הע' צח שכתב להקל מצד מחיצה הנעשת בשבת בשוגג דשרי ויש לדחות דשא"ה שאינו נהנה מגוף הדבר נשא"כ בסכך מ"מ מצד שכתבתי לעיל יש מקום להקל
לא הבנתי מקורותיכם לגבי מעשה יום טוב.
סליחה הבה"ל בסי' תקכ"ז סכ"ג
הביאור הלכה שם מחמיר למעשה על פי דיוקו ברמב"ם ועוד שאין להתיר אלא כשאין לו אוכל אחר.
בשו"ע הרב מתיר מעשה יו"ט באיסור דרבנן. ראה שו"ע הרב סי' תקב ס"א וסתק"ג סי"ג.
ואי החזרץ סכך היינו מדרבנן יש להתיר לפי זה.
השאר תגובה