שלום רציתי לשאול על אדם שעובד פועל כמוכר ולדוגמא בעל הבית קבע שמחירו של מוצר מסוים הוא 9 שקל האם מותר למוכר למכור את המוצר ב9 וחצי ולקחת את החצי לעצמו באופן שאין פה אונאה של שתות או יותר ביחס למחיר המוצר בשוק האם זה מותר או על כל פנים בדיעבד שמצבו של הפועל דחוק
תשובה:
שלום רב,
אני מבין שבעל הבית אינו יודע את זה. לכן התשובה היא ברורה: אסור. זה גזל גמור. הלקוח משלם 9.5 עבור המוצר, ובעצם מקבל את המוצר ב9, ועוד חצי שקל נלקח ממנו ללא כל מטרה.
טעות. אין כאן שום גזל מהלקוח. הרי הוא התרצה למחיר הגבוה, ומפורש בשאלה שהתוספת אינה בשיעור הונאה. הנידון רק למי שייכת התוספת. והתשובה מפורשת בש"ע חו"מ סימן קפ"ה סוף ס"א שהיא לבעל הבית
אמת. כוונתי היתה שלא ניתן לקחת כסף בלי סיבה. או שהוא גוזל מבעל הבית או מהלוקח. נכון במקרה הזה הוא גוזל את בעל הבית משום שהלוקח נותן את זה לבעה"ב.
תודה הבנתי את התשובה אך האם יש מקום או אופן כן לקחת והאם במקרה שבעל הבית השליט את המוכר שהוא אחראי על המכירות ונתן לו כוח לתמכר מוצרים
אם אתה אומר לו בפירוש שאתה לוקח יותר. מותר לך, אחרת אסור לך.
בהצלחה
לא הבנתי למי אני צריך לומר שאני לוקח יותר
לבעל הבית. אם אתה רוצה אתה יכול לומר ללקוח אבל אני לא מאמין שזה יסכים.
גם בהודיע ללקוח והתרצה בפירוש לתת את התוספת למוכר בחנות ןלא לבעל הבית אין זה מוכרע. ווזהו הדין בחו"מ סימן קפ"ג סוף סעיף ו'.
בכל מקרה אם הוא אומר בפירוש ללוקח שהמוכר דורש X והוא רוצה עוד קצת. והלוקח מסכים לתת לו הוא לוקח את זה כדין, גם אם עדיין יש בזה את המחלוקת של רש"י והרי"ף, הוא מוחזק, וזה אפילו תפיסה ברשות. (למרות שאין צורך בתפיסה ברשות בספד"ד).
השאר תגובה